Yang Ikut

Thursday, 29 October 2009

Stres - menghadapi ketidakpastian

Reactions: 
Siri Kempen MINGGU TANPA STRES

Semalam kami semua dari Work & Stress Research Group makan besar. Supervisor aku dan seorang lagi pensyarah lain baru sahaja berjaya mendapat geran penyelidikan dari Australia Research Council yang jumlahnya menghampiri AU 400,000. Banyak tu. Sebab itu mereka ketawa besar.

Kami semua pakat-pakat makan di Adelaide Club. Mereka yang makan sebenarnya. Aku cuma minum Coke. Sudah habis minum beberapa gelas wine, mereka minum lagi kopi pula. Aku pun order juga secawan kopi. Jangan bimbang, aku tak pernah lagi minum mabuk di Australia ini - di mana-mana tempat juga!

Sungguhpun dalam meraikan kejayaan itu, mereka juga sedang stres. Pusat kami khabarnya akan dipindahkan ke kampus yang satu lagi - di Magill Campus. Jadi selepas ini aku kena naik dua bas. Atau, pilihan lain - aku cuma duduk di rumah.

Mereka stres - sebab pusat kami sekarang berada di port yang paling menarik. Berada di tengah bandar. Lokasinya pula strategik. Tingkat 2, tidak jauh dari surau. Aku juga suka, sebab cuma bersebelahan dengan kawasan Universiti Adelaide. Jadi, senang aku keluar masuk merokok di universiti jiran itu.

Sampaikan ada yang cadangkan - agar kami semua - termasuk aku - akan menjadikan rumah masing-masing sebagai ofis. Semua kerja dilakukan dari rumah. Cuma jika ada mesyuarat, kami akan berjumpa di Adelaide Club. Sebab supervisor aku ada duit geran, dia secara spontan berkata dia akan sewa bangunan lain di sebelah railway station!

Mengapa orang stres bila diminta berpindah? Mereka yang berminat dengan teori perubahan, perlu google nama Kurt Lewin, bukan Kurt Corbain. Sebenarnya orang tidak suka perubahan kerana ia juga merupakan satu ancaman ketidakpastian. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku di tempat baru. Kita risau-risau kalau kita mungkin kehilangan kuasa. Kita bimbang kalau kita hilang keselesaan.

Ketika mengajar topik ini dulu - ketika masuk kelas - aku tiba-tiba meminta semua pelajar berpindah tempat duduk. Yang depan ke belakang, yang belakang ke tepi, yang kanan ke kiri. Mereka mula bising-bising. Mereka kehilangan rakan kamceng yang sentiasa ada di sebelah. Mereka terpaksa mengangkat beg dan buku. Semua ini menjadikan kacau bilau.

Kemudian aku tanya - apa yang anda rasa? Mereka menjawab hal-hal ketidakpuasan. Setelah mereka menjelaskan rasa psikologi mereka - aku pun mula bersyarah hal teori Kurt Lewin.

Sebab itu - bagi setiap orang - apabila terpaksa berpindah ke tempat baru (misalnya, kerja), ke alam baru (misalnya, perkahwinan), ke posisi baru (jawatan) - manusia akan stres. Kita tidak mampu menjangkakan apa yang akan berlaku. Kita takut tidak mampu mengadaptasi diri dengan tekanan baru.

Ini dihadapi semua orang - termasuk ahli psikologi yang kononnya arif dan tahu hal jiwa manusia!

1 comment:

ihsan_huhu said...

kurt lewin aku xtau

gary n collin lewin aku tau. gary lewin ex-physio arsenal skang nih jadik physio england, n collin lewin lak kazen die yg skang jadik physio kat arsenal

pasnih kl aku power aku plak jadik physio kat sane.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails