Yang Ikut

Sunday, 25 October 2009

Selamat menempuh peperiksaan

Reactions: 
Selamat malam Adelaide. Jam 8.44. Hari yang dingin, angin yang keras.

Sebenarnya itu sebahagian dari kehidupan kita juga. Adakalanya kita gembira, adakalanya tidak. Kadang-kadang mood kita riang, kadang-kadang kelihatan celaru. Ada hari yang kita dingin, ada hari yang kita hot.

Sekarang ini musim peperiksaan bagi pelajar di Adelaide. Aku tidak pasti pelajar di tempat lain.

Menghadapi musim peperiksaan tidaklah menakutkan. Cuma membimbangkan. Perasaan bimbang itulah yang menjadikan adakalanya seseorang itu berjaya atau gagal. Ada orang, yang tanpa kebimbangan - menjadikan mereka tidak berusaha. Akhirnya gagal. Ada orang, kerana bimbang itu - menjadikan mereka gelisah. Semua perkara tidak menjadi. Tidur tidak lena, membaca pun tidak. Hasilnya, mereka gagal.

Jadi - dalam hidup, perlu ada sedikit kebimbangan.

Italic
Dalam hidup, berapa kerap anda bimbang?

Jangan katakan tidak. Banyak perkara yang kita bimbangkan.

Manusia yang berpersonaliti type A, inginkan semuanya menjadi. Inginkan semuanya dengan cepat. Kuat berusaha. Malangnya, kumpulan manusia ini cepat cemas. Cepat gelabah. Inilah racun yang bakal merosakkan mereka. Inilah racun yang wujud di celah-celah madu kegigihan mereka.

Ada pula kumpulan manusia yang dikategorikan sebagai type B. Bagusnya mereka ini lebih sabar. Tidak gelabah. Cool. Itu sisi baiknya. Tetapi, kerana cool itulah mereka adakalanya tidak gigih. Semuanya dianggap mudah. Mereka juga boleh cenderung untuk gagal juga. Kerana semuanya dilihat mudah. Tetapi sisi kuat mereka - mereka ini tabah. Itulah yang diperlukan.

Jadi - untuk berjaya, tidak boleh terlalu cool. Tidak juga boleh terlalu eager.

Jadi personaliti apa yang lebih baik? Tidaklah kedua-duanya baik atau buruk. Ia sama sahaja. Ada sisi buruk dan baiknya. Cuma, kalau kita mampu mengadaptasi kedua-duanya tentulah sangat baik.

Selamat menempuh peperiksaan.

2 comments:

Anonymous said...

su,wish me luck n pray 4 me k??=)
-dilah-

FakirFikir said...

Selamat menempuh peperiksaan untuk Dilah. Semoga semuanya ditempuh dengan baik. Semoga semuanya dipermudahkan Allah. Amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails