Yang Ikut

Wednesday, 7 October 2009

Catatan 2 tahun

Reactions: 
2 Oktober 2007 - aku menjejak kaki ke Adelaide. Itu dua tahun dulu. Hari ini 7 Oktober 2009. Masa begitu cepat meninggalkan kita. Sudah 2 tahun aku di sini. Terasa seperti aku baru sampai sahaja ke sini. Waktu itu, Luqman Hakiem masih kecil.

Dalam tempoh 2 tahun itu, sudah 3 kali kajian aku lakukan di Malaysia. Ada hal-hal yang baik untuk pengajian aku sepanjang tempoh itu. Kertas aku diterima jurnal. Aku pernah juga membentangkan kertas di Sabah. Pernah juga di Sydney. Juga di Kuala Lumpur.

Kenangan di Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Kali pertama memijak kaki ke Sabah. Satu-satunya negeri yang tidak pernah aku jejak sebelum ini.

Aku juga pernah dua kali ke Victoria. Pernah juga dua kali singgah di Perth dalam perjalanan pulang ke Malaysia. Juga pernah ke beberapa tempat sekitar South Australia.
Posing serius di Perth Airport.

Bagusnya, di Adelaide ini banyak teman-teman yang baik. Aku perlu rakamkan nama mereka - Nizam & Liza (bekas kelasi, ex-nurse), Abang Zul & Kak Ros (seangkatan dengan group Cromox di Brisbane dulu), Fahmi & Zara (foreman amatur), Lokman & Ida (foreman,sudah balik ke Malaysia), Sidi & Salina, Dr Kamarul & Kak Nana (doktor pakar tangan, ex-staff nurse), Nizam dan Mashitah. Terbaru datang Zainol & Miza dan Azam & Naila. Banyak lagi sahabat lain yang tidak dapat aku senaraikan. Semua mereka telah menjadi sebahagian dari keluarga kami.

3 hari lagi, teman baik aku di Centre for Applied Psychological Research selama 2 tahun ini, Kak Ton akan balik Malaysia setelah tamat pengajian PhD. Dia seorang yang baik. Pensyarah yang cerdik. Dia banyak mengajar aku hal-hal penulisan dan statistik. Hebatnya Kak Ton, dia boleh menulis satu-satu artikel dalam masa 1 minggu sahaja, dan biasanya diterima untuk penerbitan jurnal. Aku cuba menjadi dia, tetapi gagal.

Apa yang hendak aku ceritakan?

Masa adalah teman dan musuh diam dalam kehidupan kita. Ia sering mengekori kita, dan kemudian meninggalkan kita dengan begitu cepat. Ia memaksa kita untuk mengejar sesuatu, ia juga melalaikan kita. Jadi, sebelum sampai kepada sesuatu, lebih baik bersedia dengan sesuatu. Ia lebih baik dari bila sampai waktunya, kita sangat keliru.

Selamat pulang Kak Ton. Moga-moga bertemu lagi di ruang yang lain. Terima kasih.

6 comments:

mala said...

salam,
sat saja dah 2thn ... kami pun dah start sibuk prepare utk final departure Disember ni.

Anonymous said...

kami ni buleh dak dikategorikan sbg kawin baekk??



chah

Chah said...

kami ni buleh dak kira sebagai kawan baek??

Chah said...

kami ni buleh dak kira kawan baik??

FakirFikir said...

Hang kami anggap terlebih baik. Sebab tu tiga2 post aku masukkan. Oi, apa cerita??

Chah said...

weh..selamat raya..balik nanti jgn lupa fridge magnet aku..pastu pinggan mangkuk lak aku nk kirim..hat tu nanti2 la..

tak rindu ka kt Nuhaa hampa..
p/s : belum makan nasik jugak lagi..hang doa bagi byk sket..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails