Yang Ikut

Wednesday, 28 October 2009

Stress kerja - apa puncanya

Reactions: 
Sambungan siri Kempen MINGGU TANPA STRES

Sebagai memenuhi permintaan Isuzu Aizu yang ingin aku menulis hal stres di tempat kerja.

Mengapa orang yang berkerja selalunya stres?

Dalam bidang kami, ada beberapa teori besar bagi menghuraikan hal ini. Para pengoogle yang ingin mencari maksud stress perlu tahu teori ini - Effort Reward Imbalance, Job Demand Control dan yang terkini, yang sedang aku pakai - Job Demands-Resources.

Aku tidak berapa ambil port untuk yang pertama itu. Tetapi yang kedua dan ketiga itu aku tahu. Malah sekiranya anda pengkaji, anda boleh menghantar emel kepada pembuat teori itu. Mereka dengan senang hatinya akan menjawab pertanyaan anda. Jangan bimbang. Mereka tidak banyak protokol.

Aku tidak membincangkan teori-teori ini. Ini cuma blog. Ini bukan jurnal.

Mengapa orang berkerja stres? Jawapan paling mudah - anda kuli!

Pakailah teori apa pun, kuli sentiasa tidak boleh mengawal pekerjaannya. Kuli tidak pernah merasa dibayar setimpal dengan usaha. Kuli sentiasa diarah itu dan ini. Kuli sentiasa dianggap sebagai hamba untuk memenuhi matlamat organisasi (dalam banyak keadaan - matlamat orang atas).

Sebab itu orang yang berkerja stres. Hal bertambah buruk kalau berkerja dengan bos yang tidak pernah merasa menjadi kuli, atau terlupa mereka pernah bergelar kuli, atau terlupa mereka juga sebenarnya kuli kepada orang di atasnya.

Bos yang buruk - biasanya lebih menjaga reputasi perutnya, berbanding logik pekerjaan orang bawahnya. Dalam istilah lain - seperti jurulatih tenis - mereka hanya mementingkan angka di atas papan, berbanding teruknya pemain di atas gelanggang.

Bos yang buruk ini ada di mana-mana. Mereka ini, apabila menghadiri mesyuarat lembaga pengarah - akan cuba menunjuk merekalah manusia hebat. Mereka mahu melaporkan yang baik sahaja. Semuanya kononnya merekalah yang buat.

Mereka akan memaksa kuli untuk melaksanakan tugasan yang kadang-kadang tidak masuk akal. Misalnya, mencatatkan semua panggilan telefon ke atas pelanggan yang telah dibuat, dan laporkan mengapa ada yang tidak mahu membeli barang. Mereka juga ingin kita melaporkan semua aktiviti sepanjang 8 jam kerja dalam format every 15 minutes. Malah, ada yang ingin memasukkan gambar aktiviti yang kita lakukan. Kononnya inilah yang dinamakan Balance Score Card. Kalaulah pencipta sistem ini, Kaplan & Norton tahu hal ini - dia juga mungkin akan pengsan.

Semua ini menjadikan dunia pekerjaan sangat tidak menggembirakan.

Sebagai kuli - kadang-kadang kita dilayan seperti manusia yang tidak ada akal. Kita dianggap seperti tidak tahu apa-apa. Mungkin benar banyak yang kita tidak tahu. Kita tidak tahu memanipulasi buku lejar agar balance. Kita mungkin tidak bijak dengan hukum pareto 20:80. Ini menjadikan kita walaupun baru lulus dari universiti ternama di Adelaide, tetapi dilayan seperti budak sekolah baru lulus SPM. Ini semua menjadikan kita sangat terhina dan merasa sangat tertekan.

Dalam banyak situasi -kelemahan utama para kuli, kita tidak tahu cara membodek bos. Kita tidak mahu membodek bos, dengan anggapan bahawa kita bukan kuli. Kita tidak merasa diri kuli kerana kita ada ijazah universiti, ada anugerah dekan dan pernah digelar pelajar terbaik Asia Tenggara. Kita silap. Selagi kita berkerja dengan orang, kita bukan bos. Kita masih kuli.

Kebodohan kuli ini pun banyak juga. Mereka mengetuk bilik bos pada jam 9.00 pagi untuk mencerita hal buruk, hal masalah. Ingat, bos tidak suka mendengar berita buruk pada waktu pagi. Apatah lagi waktu itu mereka sedang sibuk membaca e-mel dan menggoogle portal politik.

Jadi, sebagai kuli - anda kena bijak. Kalau ingin bertemu juga dengan bos, mulakan dengan berita baik dahulu. Tunjukkan bahawa anda telah siap melakukan 50 kerja petang kelmarin, dan balik jam 2.50 pagi. Bos suka mendengarnya.

Kalau ingin menceritakan hal buruk yang tidak urgent, anda sepatutnya memberitahu pada jam 5.00 petang, pada waktu orang sedang kelam kabut hendak balik. Dengan cara ini, bos anda akan memberitahu - oklah, esok kita bincang. Ia lebih baik daripada anda memberitahu hal buruk jam 9.00 pagi, dan dia akan moody sepanjang hari.

Satu lagi perkara yang menyebabkan kuli selalu stres. Walaupun dia berkerja 7 hari seminggu selama 24 jam, tanpa orang mengetahui anda berkerja kuat, anda tidak akan dinaikkan pangkat. Jadi - rajin-rajinlah tunjukkan muka anda. Rajin-rajinlah bertanya bos anda hal yang anda sebenarnya sudah lama tahu - sebab ini akan menjadikan anda seolah-olah seorang yang kuat berusaha. Bos juga merasa dia seorang yang pandai.

Dengan cara itu - anda akan lebih mudah naik ke atas. Anda pula bakal menjadi sumber stres kepada pekerja lain.

3 comments:

ihsan_huhu said...

adoi r manager aku td rs cam nk rembat je die.

tp tuh r nasib baik aku kuli xleh r aku nk rembat die kang kne buang kje plak

isuzu_aizu said...

oh mlm td sy mimpi pasal manager pulak. ish2. adekah itu tanda2 stress? hohoho

FakirFikir said...

Ihsan -->hang kena minta keja kuli sebagai kaki pukul.

Isuzu -->Tengok jantina manager. Kalau lelaki, mungkin tanda angau. Kalau perempuan, ha itu baru tanda stres!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails