Yang Ikut

Thursday, 8 October 2009

Mengimbau Sekolah.Com

Reactions: 
Ada orang tanya, siapa yang membaca blog aku.

Aku tidak tahu. Yang aku tahu, beberapa orang kawan. Itu pun aku tahu mereka tidak membacanya selalu. Selebihnya aku tidak tahu. Mungkin pelajar di Adelaide. Mungkin mereka yang sudah tidak lagi tinggal di Adelaide.

Mungkin juga teman-teman lama aku di Kuala Lumpur atau Alor Setar. Mungkin juga mereka yang tidak tahu untuk berbuat apa, lalu terserempak dengan blog ini lalu membacanya. Atau mungkin juga 'orang-orang lain' yang sedang memerhatikan apa yang pelajar Malaysia sedang buat di luar negara. Kita tidak tahu. Aku juga tidak begitu mahu ambil tahu.

Aku mula menulis laman internet lama dahulu. Seingat aku tahun 2000 atau 2001. Waktu itu masih di Sekolah.Com. Jangan cuba menggoogle laman ini, ia sudah pupus ditelan kalahnya persaingan. Ia cuma bertahan sehingga 2004. Aku diberi satu kolum, Bila Pena Diasah. Ada juga penulis lain yang menulis dari UK. Seorang lagi ialah penulis wanita, dia menulis dalam bahasa Inggeris.

Hanya kami orang bahasa dalam Sekolah.Com. Yang lain, semuanya orang IT dan grafik. Mereka juga bermain dengan bahasa. Tetapi bahasa yang tidak kita fahami. Bahasa HTML, PHP, C++ dan entah apa lagi. Aku sudah lupa.

Sekolah.Com waktu itu mendapatkan wang dengan membangunkan laman web sekolah seluruh negara. Jadi, semua sekolah akan disatukan dalam laman kami. Di situ juga terdapat forum, soalan peperiksaan, bimbingan pelajaran dan banyak lagi. Keahliannya juga besar.

Selain menulis, aku juga terpaksa bergerak dari satu negeri ke satu negeri, dari satu sekolah ke satu sekolah untuk mempromosikan perkhidmatan kami. Kami juga menyediakan perkhidmatan latihan untuk webmaster, kebanyakannya yang berminat dengan PHP dan MySQL server.

Dengan bantuan ahli-ahli yang mendaftar, kami juga melakukan kerja amal seperti melawat rumah anak yatim. Kebanyakan ahlinya, selain pelajar sekolah termasuklah juga orang dewasa yang sering menggunakan perkhidmatan forum kami. Jadi terdapat kombinasi orang muda dan orang dewasa. Umur aku baru 28 tahun ketika Sekolah.Com dibangunkan.

Aku kemudiannya dipindahkan ke jabatan lain. Tetapi aku masih menulis. Tatkala aku di Indonesia pun, aku masih menulis sehinggalah ia ditutup dengan rasminya.

Aku pun tidak pasti ke mana perginya banyak teman-teman lain di Sekolah.Com. Selain Aca yang kini dengan syarikat grafiknya di Kajang, Zarita yang kini menjadi pensyarah bahasa Inggeris, atau Hisham yang kini di Duisburg, Jerman aku tidak tahu lagi di mana mereka.

Kalau masih ada mantan pembaca Sekolah.Com yang singgah ke sini, aku ucapkan hey, selamat datang.

4 comments:

mangkuk statik said...

"hey, selamat datang"?? apasal tak salam 1malaysia mcam lam berite kat malaysia?
Gile dah lama kau menulis. patut la pro dan siap edit aku nyer post si subuh hari lagi.
Bersiap sedia lah 2-3 hari ni. Post brutal yg maybe perlu di edit akan muncul.

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Dear respected elders and brothers whom especially iving close to Broadview and every single muslim in Adelaide, regardless what nationality, background, colour, language spoken, as long as you are muslim, You are invited to sit in a gathering of taalim wa taalum.

Taalim : Syarah of Ahadith in Riyadhul Solihin Imam An-Nawawi
Conducted : Syeikh Ibn Wasif Al Lebani
Date : Friday, 9th October 2009
Time : After Maghrib prayer
Vanue : 1 Maple street, Broadview
Targhib : Abu Said Al Khudri RA narrates that Rasulullah SAW said : A believer's thirst for knowledge is never quenched. He continues to hear and learn until he enters Paradise. (Tirmidhi)

-aLiph

Chah said...

wei..aku memang pembaca yang setia..:P
cuma malaih nk komen sebab satgi jadi terlebih glamer dr tuan punya blog..

Anonymous said...

baguih pi

Taalim : Syarah of Ahadith in Riyadhul Solihin Imam An-Nawawi
Conducted : Syeikh Ibn Wasif Al Lebani

bukan senang nak dapat

Hasni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails