Yang Ikut

Saturday, 31 October 2009

Update research - Kuala Selangor

Reactions: 
Aku ingat aku tak mahu menulis panjang-panjang lagi. Aku bohong!

Cik Ann dan pasukannya melaporkan yang kajian mereka di sekitar kawasan ladang di Kuala Selangor mendapat respons yang bagus. Ada dalam 50 orang lebih setakat tadi. Itu berita baik. Ia seperti mendengar berita berapa banyak undi pilihanraya dari satu jam ke satu jam. Ia sama berdebarnya seperti melihat papan saham BSKL.

Aku harap besok mereka akan dapat banyak lagi.

Sebenarnya beberapa minggu lalu aku ada minta bantuan kewangan dari universiti di sini. Mereka cuma beri AUD 700/tahun. Maksudnya maksimum aku boleh dapat AUD 2,100. Tapi aku cuba minta sekaligus. Sebab aku perlu banyak duit untuk buat kajian. Seorang pegawai yang aku hubungi berkata, biasanya hanya maksimum AUD 700 sahaja setiap tahun. Tidak boleh sekaligus. Tapi, dia akan cuba membawa isu ini kepada orang atasan.

Tiba-tiba, dia email aku. Ketuanya setuju beri AUD 2,100 sekaligus. Ini berita baik. Tetapi, ketuanya beri aku pilihan untuk pohon geran yang satu lagi. Aku boleh dapat maksimum AUD 5,000. Sebab dia kata AUD 2,100 itu tak cukup. Hah. Ini pelik.

Di Malaysia - merata jabatan aku cuba bertanya - semuanya cuma beri aku satu pilihan sahaja. Tiada peruntukan! Itu pun, setelah aku diminta hantar proposal, dan emel berkali-kali.

Di sini - aku tidak perlu turun naik pejabat. Cuma sekadar e-mel dan isi borang.

Aku rasa - sampai masanya pentadbiran awam kita juga mengurangkan birokrasi yang banyak ini. Paling utama, berikan pilihan yang baik untuk pengguna.

Untuk Ann dan kumpulannya, jangan takut. kalau bukan kerana wang peruntukan itu pun aku masih ada sedikit wang untuk bayar mereka. Asalkan mereka tidak dapat 1,200 respondent. Itu tentu boleh sebabkan aku jatuh muflis lagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails