Yang Ikut

Saturday, 10 October 2009

Mahu jadi pemimpin?

Reactions: 

Mereka sedang berbincang. Mereka tidak tahu apa yang aku sedang perhatikan.
 
Tengahari tadi, berakhirlah Siri 1: Sanggar Karya - Program Bengkel Kepimpinan anjuran Lingkaran Sahabat Sastera. Nampaknya, menarik juga diadakan program seumpama ini untuk mendedahkan anak-anak muda dengan banyak hal dalam menguruskan manusia dan organisasi. Aku tidak tahu keberkesanan dan kefahaman mereka dalam memahami konsep yang cuba aku terapkan dalam latihan tadi. Itu kena tunggu komen peserta.


 Mereka sedang membincangkan projek perumahan terbengkalai!
Cuma yang pasti - pemimpin tidak boleh beraksi dengan cara yang sama dengan pengikut, dan mesti tahu cara bermain psikologi dengan orang bawah. Pemimpin mesti tahu cara berkomunikasi dalam kumpulan, mesti tahu helah apabila berinteraksi dengan individu yang berbeza. Sebab tidak semua individu sama tret personalitinya, dan tidak pula sama kehendaknya.


Apa yang sedang mereka fikirkan
 
Dalam apa keadaan sekalipun, pemimpin mesti sanggup berkorban demi orang bawahnya. Ingatan aku untuk mereka - jangan sewenang-wenangnya menjual syarikat! Bagaimana pun, jika mereka adalah peniaga tulen, jangan pedulikan orang bawah. Itu terlebih baik dalam iklim perniagaan dunia moden. Semuanya tergantung dalam situasi apa mereka berada.

Terima kasih untuk semua anak muda. Aku sekadar menjalankan tugas. Nanti kita bermain-main lagi. Game yang lain pula tentunya.

Semua gambar adalah sumbangan Saudara Teja - http://janjilaxamana.blogspot.com/

Next:
Bagaimana memanipulasi bos dan orang bawah anda!
Tunggu iklan yang bakal disiarkan. Jumlah peserta tetap sama, jangan lebih 10 orang.

1 comment:

ihsan_huhu said...

kursus ayat2 jiwang utk mengayat awek2 oz ble plak?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails