Yang Ikut

Thursday, 15 October 2009

Berhati-hati apabila menulis

Reactions: 
Sepanjang minggu ini - aku telah menulis di blog ini hampir setiap hari. Tidakkah aku ada kerja lain?

Sebenarnya, aku juga sedang menulis jurnal. Hari ini, ia sudah selesai. Sama ada berkualiti atau tidak, ia bergantung kepada penilai anynomous yang akan menyemak dan membaca makalah yang dihantar. Selepas itu, mereka jugalah yang akan membuat cadangan sama ada tulisan kita itu ditolak, diperlukan pembetulan dibuat atau diterima sepenuhnya. Biasanya jarang yang akan diterima sepenuhnya. Jika tidak ditolak, tentu diperlukan pembetulan tertentu.

Sudah menjadi tabiat aku untuk duduk di rumah apabila menulis. Tidak menjadi kebiasaan aku menulis di atas meja. Aku lebih suka di duduk di mana sahaja yang aku rasakan sesuai dan ilham turun. Di rumah juga, kita lebih mudah merokok sambil menghirup teh tarik buatan sendiri. Kita juga boleh berkali-kali keluar ke belakang rumah untuk mengambil angin. Jadi, dengan cara itu, aku akan lebih santai menulis.

Jadi - walaupun aku kerap menulis di blog, bukanlah maknanya tidak ada kerja menulis akademik yang dibuat. Menulis blog kerja yang mudah. Tidak sampai 10 minit. Adakalanya cuma beberapa minit. Ia tidak perlukan rujukan. Ia hanya pandangan berdasarkan pengalaman, pemerhatian dan pembacaan lampau. Jika ada rujukan sekalipun, ia hanya sesekali.

Sebenarnya menulis juga adalah hobi yang aku miliki. Sedikit waktu dahulu, aku juga berkerja sebagai penulis. Aku dan beberapa teman lain menulis untuk buku pelancongan. Sesekali juga diminta untuk mengadili peraduan menulis. Jadi, menulis sudah menjadi hal biasa, selain penulisan juga banyak dilakukan ketika masih di bangku universiti lagi.

Cuma agak berbeza kini, kerana penulisan dalam bahasa Inggeris diperlukan. Bagaimana pun, sekiranya ada berupaya menulis dalam bahasa Melayu, ini bermaksud anda juga berupaya menulis dalam bahasa lain. Kerana menulis itu adalah satu bentuk pemikiran. Pemikiranlah yang menjadikan sesebuah tulisan itu terbentuk. Bahasa hanya alat menyampaikan pemikiran.

Jadi kerana itu berhati-hatilah apabila anda menulis sesuatu. Ada orang yang sedang memerhatikan pemikiran anda. Mereka akan berupaya mengetahui kelebihan dan kekurangan anda lebih baik daripada apa yang anda tahu mengenai diri sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails