Yang Ikut

Sunday, 18 October 2009

Otak serabut, tangan gatal!

Reactions: 
'Otak serabut, tangan gatal'. Itu falsafah Abang Ben Krenmaut.

Tapi, hari ini otak aku juga serabut. Entah apa yang menyebabkan otak aku jadi serabut. Aku terasa semacam hendak pergi bercuti sahaja. Aku terasa macam hendak ke Melbourne jumpa kawan aku di sana, atau mungkin juga mengubah arah ke Sydney. Aku tidak tahu lagi. Aku masih berangan-angan. Duit dalam bank pun tidak banyak. Dua tiga hari lagi sewa rumah AUD 880 mesti dibayar.

Kali terakhir aku berjalan-jalan dengan jarak yang agak jauh di Australia ini hampir setahun yang lalu. Waktu itu ke Philips Island dan beberapa tempat lagi.

Selepas itu, tidak ada lagi trip 'jarak jauh' yang aku buat.

Sebenarnya, fikiran aku agak serabut selain memikirkan tempoh aku belajar di Australia ini sudah kian pendek. Kutipan data yang sedang dibuat di Malaysia juga tidak seindah seperti yang sudah dijangka. Aku kalau boleh hendak siap kutipan data dalam seminggu sahaja, seminggu analisis, dan seminggu menulis. Tapi itu mustahil. Lebih mudah naik roket mengelilingi bulan.

Juga ada sekeping lagi kertas hendak ditulis sekarang ini. Sebenarnya itulah yang sebabkan aku serabut. Bukan serabut hendak menulis. Tetapi serabut membaca, mencari segala macam teori dan ilham. Masalah sekarang, masih tidak tahu apa yang hendak dibaca. Ada berjuta artikel. Itu pun masalah juga.

Sebab itu - aku terasa semacam hendak bercuti. Semacam bercuti sabatikal. Aku akan bawa semua segala jurnal dan buku, jadi aku akan melakukan perjalanan di waktu siang. Malamnya, singgah di mana-mana tempat, cari cottage yang murah. Membaca dan menulis. Esoknya jalan lagi. Malam - berhenti dan menulis.

Tapi semua itu hanyalah ilham yang keluar dari otak aku yang sedang serabut. Ia boleh jadi tidak jadi, atau sebaliknya. Tunggu dan lihat

6 comments:

oryza sativa said...

relaks2 abg awg... jgn pening2
jln2 adelaide je...
g hahndorf ke, monta bay ke, xpun g mount barker... best kot..

Chah said...

meh balik sini, pekena kopi aku 4,5 kole, sure ilang serabut hang tuh..

FakirFikir said...

Mau tak serabut, lepas ja aku post entri ni, supervisor aku email pula tengah2 malam ini. Minta aku baca benda lain pula. Gamaknya dia lupa hari ini hari Ahad.

ihsan_huhu said...

ape ag g r bercamping

kat blakang umah

utoh macal said...

relak bro..

FakirFikir said...

utoh macah,
Hanya gua yang kenal lu! Selamat datang anak banjar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails