Yang Ikut

Tuesday, 6 October 2009

Update research - part yang stress

Reactions: 
Survey aku sedang berjalan. Memandangkan tajuk survey aku stress kerja, aku rasa orang yang terlibat juga stress. Mereka yang berkunjung dari rumah ke rumah seperti Cik N akan juga rasa tertekan. Dia akan stress bila responden tidak ada di rumah, atau berkunjung ke rumah tauke bermuka toya. Kawan aku di UM stress sebab aku akan call dia setiap hari untuk update perkembangan.

Nampaknya seperti aku tidak buat apa-apa. Kelihatannya semacam aku hanya berlepak di bawah panas musim bunga di Australia. Terasanya seperti mudah untuk buat PhD sebab semua kerja boleh dipajak kepada orang lain.

Sebenarnya tidak. Aku lebih stress. Dulu aku bayar RM 10 satu borang. Kini aku bayar RM15 satu borang. Aku harap dengan cara itu akan dapat pembantu penyelidik yang lebih berintegriti, lebih faham maksud kajian. Tidak ada lagi yang cuba isi borang sendiri. Mereka tidak tahu, software AMOS aku boleh trace kecenderungan itu.

Jadi - apa yang aku stress? Cubalah ambil kalkulator dan darabkan upah RM15 dengan 1,200 responden. Tapi aku tak jangkakan semua orang menjawab. Mungkin hanya 40% orang Selangor akan memberikan kerjasama, sekitar 500 orang. Jadi jumlahnya kira-kira RM7,500. Itu belum termasuk upah lain seperti fotostat, pengurusan dan lain-lain. Kajian ini akan berjalan dua kali. Maksudnya dalam RM15,000 untuk kajian ini sahaja. Ini belum termasuk kajian lain yang telah dibuat sebelum ini.

Aku ada duit sebanyak itu? Itu yang sedang aku fikir sekarang ini. Duit sebanyak itu memungkinkan aku kahwin 3 orang sekaligus di Siam. Dengan riaknya, aku boleh beli kereta Wira second-hand tanpa pinjaman bank. Duit sebanyak itu kalau aku sedekahkan ke masjid di kampung aku, mereka dengan mesranya mendoakan aku setiap kali lepas sembahyang. Aku juga mungkin akan sangat sibuk dijemput orang kampung merisik anak dara mereka.

Jadi itulah yang aku sedang stress sekarang ini. Tapi, untuk semua para pembantu, jangan bimbang. Jangan tolong fikir macam mana aku boleh dapatkan wang. Fikirkan kerja anda. Hal biaya, biarkan aku yang stress. Untuk hal upah anda, pergi minta kepada kawan aku di UM. Aku sudah sediakan wang upah yang anda perlukan.

Stress mencari wang - itulah pekerjaan rasmi aku suatu waktu dulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails