Yang Ikut

Saturday, 28 November 2009

Anda di tahap mana?

Reactions: 
Kali ini kita berbincang hal psikologi manusia pula. Setiap dari kita sudah pasti sudah melalui tahap-tahap tertentu, dan kalau umur panjang kita akan melalui tahap demi tahap yang lain pula. Ada tahap yang usia kita terlalu muda untuk mengingatinya.

Dikatakan terdapat 8 tahap perkembangan manusia. Ada yang mengatakan ada 5 tahap atau 4 tahap. Bergantung kepada aliran pemikiran psikologi itu sendiri. Yang kita bincangkan hari ini lebih kepada apa yang dikemukakan Eric Erikson.

Tahap 1 - Percaya dan Tidak Percaya - lahir sehingga 1 tahun
Tahap ini lebih kepada tahap permulaan manusia. Bayi sudah dapat mengenalpasti sentuhan mesra dan tidak. Sudah ada konsep percaya dan tidak percaya. Mereka akan merasa selamat kalau dibelai dengan manja. Sebaliknya, kalau menunggu terlalu lama, atau disentuh dengan kasar - mereka akan berasa terganggu - atau dalam kata lain - merasa tidak selamat dan tidak percaya.

Tahap 2 - Autonomi vs Ragu-ragu - 1 hingga 3 tahun.
Tahap ini, kanak-kanak sudah mempunyai keupayaan mental. Sebab itu, pada usia ini mereka sudah ada hasrat untuk memilih atau tidak satu-satu perkara. Misalnya barang permainan. Autonomi akan terhasil kalau ibu bapa memberikan mereka pilihan membuat sesuatu. Sebaliknya mereka akan muncul sebagai manusia yang ragu-ragu kalau setiap percubaan mereka dilarang. Pada tahap ini juga satu masalah untuk ibu bapa. Kita asyik melarang, sebab takutkan bahaya. Tetapi pada masa yang sama, kita juga tidak mahu mereka hilang keyakinan diri.

Tahap 3 - Inisiatif vs rasa bersalah - 3 - 6 tahun
Waktu ini - kita sudah boleh melihat watak sebenar, atau apa personaliti dan karektor manusia. Kanak-kanak membuat pelbagai eksperimen dalam perhubungan dan pergaulan mereka. Kita wajar memberikan mereka peluang menerokai sesuatu yang baru - agar dengan cara ini kanak-kanak akan lebih cenderung untuk menjadi manusia yang inisiatif dan berdayausaha. Bagaimana pun, perlu ada pemantauan. Takut-takut mereka terlebih daya usaha, dan ini membahayakan mereka.

Tahap 4 - Industri vs Rasa Rendah Diri - 6 - 11 tahun
Industri dalam konteks ini ialah kemahiran anak-anak ini untuk berkerja dalam kumpulan dan berkerjasama dengan orang lain. Maksudnya, mereka seolah-olah prototaip manusia dewasa. Sebaliknya waktu ini juga, ada sebahagiannya berhadapan dengan kesulitan apabila mereka berasa rendah diri dan ini menyebabkan mereka gagal bersosial. Sebab itu - waktu ini kita kerap melihat muka di cermin. Kita bimbang diri kita tidak menarik. Atau membandingkan diri dengan orang lain. Orang lain bawa bekal lauk daging, kita cuma bawa ikan tamban goreng. Semua ini pengalaman yang pernah kita lalui.

Tahap 5 - Identiti vs Keliru - Remaja
Ini tahap paling kritikal. Anak-anak mula bertanya 'Siapa Aku?" dan apa identiti sebenar mereka. Ingin jadi orang alim, rockers, liar, baik, belia dan sebagainya. Zaman aku dulu kami mungkin confius sama ada untuk menjadi Amy Search atau Man Kidal. Role model orang alim kami tidak kenal. Sebab itu ada remaja yang terjebak dengan banyak hal yang tidak baik. Bagi mereka itu mungkin hal baik, sebab itulah identiti mereka. Sedangkan kita yang dewasa ini melihat sebaliknya. Dahulu ketika remaja, aku ingat merokok cukup hebat. Sekarang ini bila kena beli rokok sekotak AUD 12 @ RM 36 sehari - baru aku tahu kenapa merokok itu memang benda tak berguna pun.

Tahap 6 - Intimacy vs Isolasi - Awal dewasa
Ini tahap budak-budak universiti. Ia zaman peralihan dari remaja kepada dewasa. Umur peringkat Ihsan HuHu atau N Kecik. Waktu ini tidaklah kritikal sangat, melainkan kalau ada yang gagal pada tahap sebelumnya. Waktu ini, ada yang berjaya dalam menjalinkan hubungan dengan masyarakat dan kumpulan sosial. Ada pula yang gagal. Yang gagal, mereka mengasingkan diri. Yang gagal mungkin merasa mereka tidak begitu matang lagi, atau mungkin menjangkakan diri mereka masih remaja. Yang berjaya pula kerana merasa percaya diri. Aku rasa aku berjaya dalam tahap ini. Aku boleh berkawan dengan banyak orang, baik orang tua atau orang muda. Tetapi, ada juga kawan-kawan di kampung aku yang gagal - jadi mula mencuba hal lain. Misalnya menagih dadah atau bermalam di Dannork.

Tahap 7 - Generativity vs Stagnation - Pertengahan dewasa
Ini tahap umur seperti aku, Azam Swinging Bowl atau Krenmaut. Genarativity maksudnya kita tidak begitu melihat diri kita lagi seperti tahap sebelumnya. Sebaliknya kita mula melihat masa depan generasi seterusnya, misalnya anak-anak kita. Kita banyak berfikir hal mereka, bukan hal kita. Mereka yang tidak mempunyai peluang ini mungkin merasa sedikit kecewa. Misalnya orang yang belum berkahwin. Tapi jangan bimbang, tahap ini panjang. Ia sampai umur anda menjelang tua. Jadi ada banyak masa lagi.

Tahap 8 - Ego integrity vs. Dispair - Tua
Ini tahap hujung. Tahap senja. Usia orang pencen. Kalau sepanjang tahap sebelumnya, manusia berjaya melalui dengan baik, maka tahap ini akan memunculkan apa yang diistilah integriti. Tahap kesempurnaan diri dan ketenangan. Sebaliknya, kalau banyak tahap sebelumnya asyik gagal dan tersungkur, tahap ini akan menyebabkan manusia berasa kecewa. Rasa takut nak mati atau nak cepat mati pun ada.

Begitulah. Anda di tahap mana?

2 comments:

ihsan_huhu said...

fuih menarik.. aku belajar yg budak2 nyer je kat uni

Abang Ben said...

rasa dah macam nak masuk tahap kubur kata mari dah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails