Yang Ikut

Tuesday, 10 November 2009

Apa itu writer's block

Reactions: 
Sudah 2 hari aku cuma di rumah. Adelaide sedang dilanda suhu panas. Aku juga sedang kepanasan. Perlu menulis dan memperbaiki artikel. Jadi, seperti kebiasaannya, aku perlu menulis di rumah. Sebabnya aku tidak boleh menulis di atas meja.

Ketika menulis, adakalanya kita dilanda writer's block. Kita terhalang untuk menulis. Kita tidak tahu dari mana hendak bermula. Kadaang-kadang kita menulis satu halaman, tetapi kita berasa seperti ada yang tidak kena. Kita padam kesemuanya. Kadang-kadang kita bersemangat menulis. Berhenti sekejap untuk minum kopi. Tiba-tiba, tidak dapat menulis lagi. Bukan sejam atau dua jam, bahkan berhari-hari atau berminggu-minggu. Ini penyakit biasa bagi kebanyakan orang.

Bagaimana mengatasinya. Paksa diri untuk menulis. Kalau tidak boleh 100 patah perkataan, paksa untuk menulis 10 patah. Kalau tidak juga boleh menulis, tulis juga apa yang boleh. Boleh tulis di mana-mana sahaja. Di atas kertas kosong, di atas kertas recycle. Janji tulis. Jangan bosan dan kecewa.

Satu lagi cara lain - buat temujanji dengan supervisor anda. Katakan anda akan menghantar artikel anda pada satu-satu tarikh. Anda mungkin belum menulis apa pun lagi. Dengan cara itu, anda perlu menulis juga kerana anda yang sengaja membuat janji. Jadi, sekurang-kurangnya ada sesuatu juga untuk ditulis.

Apa lagi? Kalau tidak tahu juga untuk tulis apa-apa, tulis blog. Habis cerita. Semacam aku sekarang ini. Kita bunuh writers block dengan tulis blog!

5 comments:

ihsan_huhu said...

oooo.. btol gk. buat appointment dgn org. malas2 po kne g gak

Afna said...

biasanya kalau hal mcm nih berlaku
saya akan menangis, pas tu solat hajat, lepas je habis solat maka akan mencurah2lah idea.
dan selalunya dgn izin Allah akan skor result yg elok.

;)

FakirFikir said...

HuHu - hu hu

Afna - aku dah tua2 nak menangis tak boleh dah. Malu kat anak!

Muhammad Teja said...

kalau tak boleh tulis, kita boleh baca.

cikgu aku cakap macam tu. hehe

Abu Ikhlas said...

fikir-fikir

All writers akan rasa writer's block. At thet time you should stop and relax. Ada advice from the cretive writing book by james scot.....relx la bro.....tapi kalau idea datang campak aje atas kertas tu then arrange balik. Tapi kena ada target even to write only for 20 mnts a day......

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails