Yang Ikut

Friday, 20 November 2009

Cerita aku - Part II

Reactions: 
Sambungan Part 1.

Sebelum aku diberi cuti sebulan, bos syarikat tanya aku sama ada aku nak buat kerja-kerja lain. Misalnya jadi pensyarah atau sebagainya. Jadi beliau boleh pindahkan aku ke syarikat lain. Itu tak ada hal bagi beliau. Beliau memang orang baik. Tetapi aku bagitau, beri aku masa sehari untuk berfikir. Esoknya, aku jumpa dia - aku kata lebih baik aku cuti panjang. Cuti rehat. Jadi dua tiga hari lepas itu, aku pun balik Changlun.

Sehabisnya cuti - aku datang balik. Tapi realitinya aku masih sakit, cuma tidak peringkat teruk lagi. Fikiran kacau bilau ada lagi, cuma mimpi seram waktu malam tidak berapa datang lagi. Cuma fikiran was-was tetap ada. Sebenarnya, banyak orang yang sakit mental ini - kebanyakannya memang was-was, ragu-ragu dan tak percaya diri. Sebutlah apa pun cadangan, kami tak akan percaya. Kami ingat apa yang kami buat selalu betul.

Dulu - aku selalu baca buku Plato, Aristotle dan al-Ghazali. Aku rasa itu hal baik tetapi salah yang telah aku buat. Aku baca buku falsafah tanpa guru. Buku falsafah sains pun aku baca. Aku baca dan berfikir sendiri. Sebab itu syaitan datang bisik-bisik di hati dengan kata dongeng yang tak terjangkau akal. Selepas ditimpa sakit, semua buku yang bersifat falsafah aku beri kepada seorang kawan baik aku di kampung. Aku tidak fikir dia akan jatuh sakit, sebab beberapa tahun sebelum aku sakit - dia juga pernah dilanda masalah yang sama. Dialah yang banyak bantu aku semasa aku sakit. Sekarang ini, kalau balik kampung dialah antara orang yang boleh aku berbual-bual hal falsafah ini sambil memancing ikan haruan di dalam hutan.

Setelah kembali kerja - aku masuk ofis - nampaknya sudah banyak muka baru yang aku tak kenal pun. Rupanya mereka itu pekerja untuk syarikat yang baru ditubuh, Sekolah.com yang baru ditubuh. Awalnya aku tak kerja dengan mereka. Tetapi entah macam mana, tiba-tiba aku terseret sama kerja dengan Sekolah.com. Bos aku kata, biar aku sibuk sikit, jadi aku tak fikir sangat benda-benda pelik. Memang betul, sebab kerja aku kian sibuk.

Tetapi - kerja berfikir aku teruskan juga.

Bila aku diminta menulis di kolum bila pena diasah itulah, aku mula berfikir yang aku ini kurang daya fikir. Sebab itu aku sakit. Sebab itu aku guna nama pena FakirFikir. Jadi aku mula daftar hotmail aku guna nama itu. Masa itu, netscape masih ujud. Akaun email netscape pun guna nama yang sama. Jadi bermulalah nama rasmi FakirFikir dalam urusan internet sampai sekarang.

Aku tidak berapa ingat berapa lama selepas itu - bos aku mula mengembangkan perniagaannya. Dia buka syarikat baru lagi - yang berkaitan dengan pendidikan. Aku antara orang awal yang duduk dalam mesyuarat bersama dengan beberapa rakan lain - dari kewangan, operasi, IT dan sebagainya untuk berbincang-bincang hal logo, konsep dan warna korporat syarikat baru ini. Kami berbincang dari hari ke sehari. Macam-macam brainstorm yang dibuat.

Tetapi - kerja berfikir aku tetap berjalan seperti biasa.

Bila syarikat ditubuh kami mula mengambil pekerja baru. Ada yang telah sedia ditemuduga di pejabat Sekolah.com. Ada yang ditemuduga di tempat baru di Kuala Lumpur. Aku sempat melihat beberapa muka budak baru yang datang temuduga. Kemas, lawa dan bergaya. Ada yang bila berkerja itu - sempat kutuk aku tak ada kerja kepada kawan-kawan mereka yang lain. Dia lupa, dia budak baru. Dia tak tahu bahawa warna syarikat itu pun aku tahu sebelum mungkin dia tak graduate lagi. Tetapi - satu hal yang dia tak akan tahu sampai dia berhenti pun - kerja fikir yang aku buat. Ia hanya rahsia kerja aku seorang!

Sebab itu - untuk lulusan universiti yang baru lulus - berhati-hati dengan kata-kata anda. Anda jangan dahulu menembak dalam gelap pada tempat yang anda baru singgah. Anda kena tahu banyak perkara dulu. Mustahil ada orang yang diupah untuk duduk sahaja dalam organisasi. Tentu dia ada kerjanya.

Orang seperti Ann, Intan, Aini, Ihsan, Syukri - akan bertemu situasi ini sampai saatnya nanti.

Kemudiannya aku menapak dari satu kerja ke satu kerja lain dalam syarikat itu.

Nanti kita sambung.

2 comments:

ihsan_huhu said...

cayalah ade name aku. woho!``

hime s said...

ann kecik ke ann besar? :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails