Yang Ikut

Tuesday, 3 November 2009

Kaum tua vs. kaum muda

Reactions: 
Sejak dua tiga hari ini, banyak berita dan maklumat baru muncul. Dalam suratkhabar, dalam blog dan dalam portal. Orang pun banyak borak-borak hal ini. Wahhabi, ahlul sunnah wal-jamaah, kaum tua, kaum muda, mazhab yang empat, ajaran sesat, bidaah, doa qunut, talkin di kubur, kenduri arwah dan macam-macam lagi.

Budak-budak sekolah tentu naik confius. Apa benda ni. Dulu tak pernah dengar pun. Ayah Pin tahulah. Yang buat Kerajaan Langit tu. Rasul Melayu pun baru terdengar hari itu. Itu pun sebab 'rasul'nya ditangkap dan masuk penjara. Ini apa pula ni? Tanya budak-budak.

Emak dan ayah di rumah tak pernah cakap pun hal ini. Yang emak selalu cakap, kena rajin sembahyang, kena rajin puasa. Kalau tidak masuk neraka. Yang ayah selalu cakap, nak sembahyang kena ambil wuduk. Kalau puasa tak boleh makan. Nanti tak boleh raya.

Eh, sekarang ini muncul perdebatan di antara Kaum Tua vs. Kaum Muda. Apa benda tu ayah? Kaum Tua itu sebab umur dia tua atau yang sakit tulang bawa tongkat tu. Atau orang yang dah pencen? Kaum Muda ini apa pula. Orang muda ka? Yang selalu bawa amoi dan rempit kat jalanraya tu?

Dulu masa sekolah, tak ada ustaz sebut pun. Ustaz cuma mengajar macam mana nak bayar zakat. Ajar baca hadis fasal menuntut ilmu atau pahala kalau tanaman dimakan binatang ja. Lepas itu, ada ajar sikit-sikit - fasal buat haji. Bayar dam. Apa yang boleh dan tak boleh.

Tak pernah dengar pun fasal apa yang sedang hangat sekarang. Apa ini mak? Apa ini ayah?

Maaf nak. Ayah hanya ingat nak hantar kau kat tuisyen ja. Mak hanya ingat agar kau dapat 19 A dalam pelajaran. Besar nanti jadi doktor. Jadi orang besar sojar.

Baru sekarang baru mak dan ayah teringat, kami terlupa nak hantar kau mengaji agama. Eh..sebenarnya ayah pun tak berapa retilah apa yang orang sedang bincangkan tu. Sebenarnya emak pun tak berapa pandailah bab-bab agama ni. Ah, biarkan dia oranglah. Biarlah hal tu untuk tok imam dan tok siak. Mereka tahulah. Itu kerja mereka.

Kau pergi siap, jom nak ke tuisyen pulak ni. Jangan dok tanya macam-macam. Jangan tanya apa itu kaum muda. Apa itu kaum tua. Yang mak tau, ayah kau tu dah tua, cuma perangai je macam orang muda.

Ambil beg tangan mak tu sekali. Nanti nak singgah kedai beli bawang!

Nota: pergilah mengaji untuk lebih reti.

3 comments:

mangkuk statik said...

wahai tuan guru...
Apejades!!
Gua ingat lu mau cerite pasal kaum tua dan kaummuda. Gau tau jugak, tapi sikit sikit sikit sikit gile. Tapi nak gak paham.
Gua dah semangat nak baca, tetibe lu pi lencong bab lain.
Memanglah kau ni kaum tua!!!

ihsan_huhu said...

cayalah ko mmg berbakat jadik mak

Abang Ben said...

sekarang situasi tak sama macam dulu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails