Yang Ikut

Thursday, 12 November 2009

Poligami - Part 1

Reactions: 
Kali ini kita akan cuba tulis tajuk yang lain sikit. Sebenarnya ada kawan lain yang minta aku bincangkan hal ini. Kawan ini minta nama dia dirahsiakan. Bukan kerana dia ada cita-cita berpoligami, tetapi dia takut menjadi sasaran kumpulan Islam liberal dan segala persatuan wanita. Bagaimana pun, aku tidak bercadang menulisnya dari sudut agama. Aku cuma akan menulisnya dari sudut psikologi sahaja.

Kenapa orang lelaki selalu bercita-cita memiliki banyak isteri, dan kaum wanita pula seboleh-bolehnya tidak mahu dimadukan. Mengapa orang lelaki di Sahara Afrika yang mengahwini banyak isteri dianggap sebagai simbol kekuasaan dan kehebatan, tetapi lelaki di Malaysia pula terpaksa malu-malu kahwin ikut pintu sempadan?

Mengapa lelaki bersifat menguasai dan memiliki, dan wanita pula merasa sangat cemburu dan tidak mahu berkongsi?

Ini baru topik pengenalan. Belum mula lagi pun. Aku nak kena baca buku dulu! Permintaan kawan aku ini sudah menyebabkan artikel ke-3 aku terbantut lagi.

Untuk lelaki yang ingin bermadu, dan wanita yang tidak ingin dikongsi, tunggulah kemunculan debat perdana ini! Ekslusif dari FakirFikir.

4 comments:

ziarah76 said...

tak sabar nak baca seterusnya

FakirFikir said...

Ziarah76 -- sabar kena ada bagi lelaki yang ingin bermadu!

mangkuk statik said...

Saya bangkang Tuan Speaker!!
Saya tak tau apa yg saya bangkang, tapi apa2 yg dia ni akan kata, kira saya bangkanglah.

ihsan_huhu said...

cikgu pjk aku aku ckp cita2 tuh kne ade.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails