Yang Ikut

Sunday, 29 November 2009

Terima kasih tuan doktor!

Reactions: 
Ini Ahad yang membosankan. Tidak ada arah. Tidak ada kerja. Tidak ada sesuatu. Tidak ada perkara. Bangun pagi - mendongak silau matahari hujung minggu yang terang. Beberapa rokok sudah dibakar. Bosan tetap singgah juga. Membancuh dua teh tarik - satu untuk aku, satu untuk Luqman Hakiem. Dia membising-membising aku sedang merokok di dapur. Aku lari sedikit menuju ke pintu belakang.

Bosan juga. Aku ambil notebook ApireOne aku yang berharga AUD500 cuba membuka dan menukar hardware. Hampir semua skru boleh dibuka. Tinggal satu skru tak mahu tertanggal juga. Aku cuba cari skru driver lain. Entah di mana aku letak. Akhirnya, notebook kecil berwarna putih itu terbongkang begitu.

Anak aku merengek mahu ke Foodland. Roti Lubnan kegemaran dia sudah habis. Dia tidak boleh hidup tanpa roti itu. Seperti aku juga, tidak boleh hidup tanpa rokok Dunhill. Aku menjenguk ke luar jendela. Barina usang aku sudah dilarikan isteri sejak selepas subuh. Dia mungkin sudah mengelilingi setiap garage sale yang ada di Adelaide, atau ke Sunday Market. Entah apa yang dia cari. Sampai sekarang, sesudah 10 tahun - aku tak faham mengapa wanita suka sangat dengan pinggan mangkuk. Aku juga tidak faham kenapa kaum hawa selalu terbeliak dengan barang yang dijual. Barang yang tersadai di tepi jalan ketika spring cleaning minggu lepas pun mereka mengidam juga. Hissh.

Ahad ini memang bosan. Buka tv. Tidak ada satu pun drama Nur Kasih yang sedang hot itu. Entah apa yang bagusnya cerita itu. Semua orang bercakap-cakap. Sampai sekarang aku tidak tahu apakah benda Nur Kasih itu. Mungkin boleh minta saluran tv Australia beli program itu - agar aku boleh tonton. Kalau tidak boleh juga, mungkin mereka boleh siarkan cerita Bawang Putih Bawang Merah yang aku layan juga ketika di Jakarta dulu. Atau cerita Kiamat Sudah Dekat. Cerita Berbagi Suami juga bagus. Ini sesuai untuk ditonton untuk mereka yang selalu mengangankan hidup bahagia berpoligami. Atau yang menghargai persahabatan, tonton gambar Mengejar Matahari.

Ahad - tidak ada satu hari pun yang sebosan hari ini. Apa yang patut aku buat. Aku rasa aku patut lepak di dapur lagi. Aku ada 40 kotak rokok Dunhill 20" yang baru dibekalkan oleh 4 orang doktor yang datang berkursus di Adelaide. Terima kasih tuan doktor.

4 comments:

ihsan_huhu said...

gile byk gle rokok

Abang Ben said...

aku pun heran apsal ko tak leh nak berenti hisap rokok?

Hisap la lagi... sampai 2 kotak sehari pun takpe (jadi tak reversed psychology aku?)...

FakirFikir said...

Ihsan -- tak banyak tu.

Ben -- aku pun heran juga. he he

ziarah76 said...

mmg payah nak brenti ooo

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails