Yang Ikut

Saturday, 28 November 2009

Update petang Sabtu

Reactions: 
Hari ini fikiran aku relaks. Bukan sebab sedang dalam mood raya. Bagi aku, raya ini biasa sahaja. Kalau Aidilfitri pun aku tak berapa menyambutnya dengan meriah, raya ini pun begitu juga. Di zaman aku bujang dulu, aku mungkin hanya tidur di rumah menonton televisyen. Sekarang ini susah sikit. Isteri aku banyak agendanya. Anak aku pun sama.

Tetapi fikiran aku relaks sebab semalam aku sudah menghantar artikel terbaru aku ke satu jurnal. Harapnya mereka terima dengan senang hati. Jadi, untuk sehari dua ini aku tidak ada kerja. Aku tidak sibuk.

Tengahari tadi ke satu rumah kawan, tolong mencincang daging korban. Sebenarnya bukan cincang, aku cuma memotong sahaja. Ada beberapa orang kawan di Adelaide ini sedang melakukan ibadah korban. Besok mereka akan adakan aktiviti makan-makan pula.

Petang - ke rumah seorang kawan - bekas kelasi bertaraf dunia - yang mengadakan sedikit majlis harijadi anaknya. Bertemu beberapa orang kawan di sana - muka yang sama juga - berborak dan berbual sambil menjamu selera. Itu mereka. Aku jarang makan sebenarnya. Biasanya aku cuma minum teh dan hisap rokok. Kalau perut lapar sangat, baru aku makan.

Isnin atau Selasa ini, semua soal selidik survey aku akan dipos dari Kuala Lumpur. Semalam aku cuba bertanya dengan DHL - wah, sampai RM 680. Itu pun satu hal juga.

Selepas itu, dunia hidup aku akan sibuk kembali. Mungkin akan lebih sibuk. Ada lebih 650 soalselidik perlu dianalisis dengan statistik yang kononnya itulah buktinya satu-satu kajian itu saintifik. Sebenarnya statistik hanya menunjukkan angka. Belum tentu saintifik. Apa tidaknya. Kalau statistik menganalisis angka, bermakna manusia juga mampu memanipulasi data.

Jadi, statistik hanya sekadar menyedapkan hati sahaja bahawa kajian yang dilakukan itu tepat. Itu sahaja.

1 comment:

ihsan_huhu said...

patut la ko kurus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails