Yang Ikut

Wednesday, 10 March 2010

Update research

Reactions: 
Setelah beberapa kali - minggu depan mungkin akan berakhirlah kajian tekanan kerja aku. Aku tidak berapa pasti berapa banyak wang yang dibelanjakan. Tidak juga aku sempat menghitung berapa kali serabut memikirkan bagaimana kajian hendak bermula.

Seingat aku - aku tidak merancang pun untuk melakukan kajian sampai 5 kali. Ketika di Malaysia, sebelum aku datang ke Australia, aku ingat untuk hanya melakukan kajian sekali lalu sahaja. Itu yang ada di fikiran. Nampaknya, PhD tidaklah semudah itu. Mungkin menjadi trend kajian psikologi di luar negara - mereka tidak lagi teruja dengan 'cross-sectional' (kajian sekali), sebaliknya mereka lebihkan 'longitudinal' (kajian follow-up). Alasannya mudah - setiap kajian perlu diterbitkan di jurnal. Sekarang ini, banyak jurnal besar tidak lagi melayan kajian cross sectional.

Mereka juga tidak lagi berpegang kepada kajian kuantitatif (survey) semata-mata. Sebaliknya mereka mahukan mix-method, yakni kajian yang melibatkan kualitatif (interview, fokus group) dan kuantitatif. Ini telah menyebabkan perjalanan PhD aku di sini lebih panjang dari dijangkakan. Bermula dengan interview, fokus group, survey 1, survey 2 dan terakhir survey 3.

Tentulah - semua ini melibatkan wang. Bagi orang yang tidak banyak wang seperti aku - tentu ia sukar juga. Hutang segenggam sudah jadi seguni.

Tapi tak mengapalah - ini mungkin maklumat berguna untuk mereka yang berminat untuk melakukan PhD di Australia.

Dalam semua kerja tidak siap lagi - jika semuanya berjalan dengan baik - aku ada merancang untuk melakukan satu lagi kajian di sempadan Thailand. Harapnya menjadi.

3 comments:

zarzh said...

Semoga Allah mudahkan segala urusan sdr.

Abang Ben said...

dah masuk jurnal ketiga ke bang?

FakirFikir said...

hi hi.Baru nak submit. Ada 2 ni dok buat sekaligus. Confius

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails