Yang Ikut

Thursday, 11 March 2010

Apa beza cinta, suka dan minat

Reactions: 
Saya ada soalan,
Apa definisi cinta sebenarnya? Apa bezanya suka, cinta dan minat?

Aku sebenarnya ingin menutup perbincangan cinta ini. Bagaimana pun, Ainishamsi telah mengajukan soalan ini. Jadi, aku rasa perlu menjawabnya. Takut nanti dia terkeliru pula apabila memberitahu emaknya yang dia cintakan Mawi, sedangkan dia mungkin sekadar meminati penyanyi muda itu sahaja.

Topik cinta ini sebenarnya sebahagian dari bidang kajian ahli psikologi. Mereka juga berselisih pandangan akan hal ini. Secara umumnya, cinta didefinisikan dengan dua cara:
1. An intense feeling of strong liking or affection for some specific thing or person.
2. An endurancing sentiment toward a person producing a desire to be with that person and a concern for the happiness and satisfactions of that person' (The Penguin Dictionary of Psychology).

Bagaimana pun, ahli psikologi lebih merujuk kepada definisi 2 apabila membincangkan hal cinta. Ini bermaksud kita mempunyai perasaan yang kuat terhadap seseorang, dan ingin berkongsi segala suka duka kita dengan orang tersebut. Kita juga berangan-angan untuk sehidup semati bersama orang yang kita sayangi. Dalam erti kata lain, orang sanggup berkorban apa sahaja dengan orang yang dicintai. "Buang emak, buang saudara. Kerana kasih, hamba turutkan'.

Adakah cinta dan seks dua benda yang berkaitan - atau berasingan? Itu aku tak akan ulas di sini. Anda boleh menggoogle Z.Rubin, salah seorang ahli psikologi yang gemar mengkaji topik cinta.

Suka pula - hanya sekadar perasaan senang dengan seseorang yang mungkin menarik, atau mempunyai personaliti, watak atau lain-lain persamaan dengan kita. Bagaimana pun, kita tidak semestinya sanggup berkorban apa sahaja dengan orang yang kita suka. Kebanyakan orang yang kita suka ini boleh jadi merupakan sahabat kita, dan kebanyakan sahabat kita ialah mereka yang kita suka. Bagaimana pun, ada hal-hal yang tidak kongsi dengan orang yang kita suka.

Kita juga mungkin tidak gamak menyebut untuk mati bersama dengan orang yang kita suka.

Jadi, apa pula yang dikatakan minat? Adakah suka dan minat hal yang sama. Ia mirip, tetapi tidak sama. Kita perlu suka dahulu, baru boleh minat. Walaupun sesuatu yang kita suka belum tentu menimbulkan minat. Minat pula biasanya lebih merujuk kepada hubungan perasaan kita dengan seseorang - dan boleh jadi hubungan ini secara jarak jauh sahaja. Mereka ini pula biasanya orang yang mempunyai bakat atau karektor tertentu.

David Beckham diminati peminat bolasepak di seluruh dunia. Dia mungkin juga disukai, tetapi tidak diminati. Bagaimana pun, orang yang membencinya tidak akan menyukainya, tidak juga meminatinya. Apatah ada angan-angan mencintainya.

Mawi diminati oleh ramai orang, tetapi hanya dicintai oleh isterinya. Peminatnya pula perlu menyukainya sebelum boleh meminatinya. Jarang kita meminati seseorang yang tidak kita suka.

Bagaimana pun, ada individu tertentu yang merangsang perasaan kita untuk sangat menyukainya. Mereka ini ada keistimewaan tersendiri yang hanya kita yang tahu. Orang lain mungkin tidak menyukainya pun. Ini juga kita katakan minat (admire). Ini selalu berlaku zaman kita di sekolah. Kita terasa kita bukan sekadar suka, tetapi ingin lebih dari itu. Sebab itu, ada orang sanggup meletakkan surat cinta atau bunga dalam meja orang yang diminati itu. Hal minat inilah yang mungkin ditanya oleh Ainishamsi. Anda boleh dengar lagu ini untuk tahu maknanya.

Jadi - apa beza cinta, suka dan minat?

Jadi - untuk mencintai seseorang anda perlu terlebih dahulu mempunyai perasaan suka. Kalaupun anda suka atau minat seseorang, tidak semestinya anda perlu menyintainya.

4 comments:

Muhammad Teja said...

lepas ini boleh cerita pula bagaimana untuk disukai, dicintai dan diminati. hehe.

ainishamsi said...

terima kasih abang awang! kiranya pandangan saya selama ni disokong dgn pandangan psikologi. :)

~cinonet~ said...

sungguh bermakna sekali maksud ketiga2 perkataan tersebut. Sememangnya ketiga-tiga words tersebut berkaitan dengan lumrah hidup kita.

Pakar Psiko betol! ahaks~!

aku pengembara said...

ohh mcm tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails