Yang Ikut

Monday, 22 March 2010

Stres - sebahagian dari PhD

Reactions: 
Aku ingat, bila sudah tidak berkerja, tidak lagi stres. Nampaknya tidak. Sesekali ia datang singgah juga.

Sudah beberapa hari aku stres. Hari Khamis lepas, langsung tak boleh nak tidur. Cuma tidur beberapa jam. Pagi Jumaat, aku e-mel penyelia aku hal statistik yang kacau bilau. Ada beberapa hal yang sepertinya tidak kena dengan teori.

Beberapa minit kemudian - penyelia aku call. Itulah cara kami berkerja sejak dia bercuti sabatikal 6 bulan. Khidmat penyeliaan melalui telefon, sambil tangan aku menggerakkan analisis Structural Equation Modeling. Sebab perbualan kami panjang, aku beritahu beliau, lebih baik aku ke rumahnya sahaja.

Aku menaiki kereta buruk aku terus ke rumahnya di Churchill Road. Di sana kami berbincang lagi. Beberapa hal selesai.

Balik rumah analisis lagi. Ada hal yang tak kena juga. Dua hari - Sabtu dan Ahad fikiran kacau bilau datang semula.

Cuma pagi ini, aku terima e-mel dari penyelia aku:

Dont worry too much about res--> eng. It could be a chance finding in the odd group. We have good theoretical reasons for believing it, we see the relationship in other studies, so I think say results provide some support for res--eng.

Baru mental aku kembali stabil. Sebenarnya inilah sebahagian dari pengalaman PhD. Adakalanya gembira, adakalanya tidak. Ia juga sebahagian pengalaman belajar di luar negara. Pensyarah di sini juga - kalau pun tidak semua - mereka tidak ada budaya 'power distance'.

Jadi, mereka tidak kisah dengan banyak hal melibatkan skema dan protokol. Mereka mudah berkira.

Ada sesiapa dari Malaysia yang berhasrat untuk buat PhD dalam bidang work stress? Boleh contact aku.

1 comment:

~cinonet~ said...

Patutlaa my hubby asyik sakit2 kepala lately. Puncanya adalah PhD.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails