Yang Ikut

Friday, 12 March 2010

Aku tidak akan jadi jutawan

Reactions: 
Seperti yang dilaporkan, Malaysia merupakan sebuah negara yang memiliki bilangan jutawan yang paling ramai di rantau Asia Tenggara. Kita perlu gembira dengan berita ini. Kita perlu berbangga dengan kejayaan ini.

Namun - kita patut lebih berbangga kalau sekalipun tidak ada seorang pun jutawan dari negara kita, tetapi kita juga tidak mempunyai sesiapa yang hidupnya susah. Kita tentu lebih kagum kalau setiap rakyat mempunyai pendapatan yang setara. Tidak ada ada jurang pendapatan yang besar di antara seorang individu dengan individu lain.

Tidak ada gunanya kalau kita ada 10 atau 20 orang jutawan, tetapi 20 juta penduduk yang lain masih gelisah tidur malamnya.

Mereka resah dengan susu anak. Mereka bimbang dengan belanja sekolah anak pada besok hari. Mereka kacau dengan gadis khidmat pelanggan dari bank ternama yang membuat panggilan meminta hutang setiap pagi dan petang. Mereka susah hati berapa lagi harga petrol akan naik bulan depan. Mereka kebingungan tersesat dalam jalan bertol di setiap simpang di Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan.

Mereka juga bimbang dibuang kerja. Ada yang bimbang tidak ada kerja. Mereka bimbang dengan gaji yang tidak cukup. Mereka bimbang harga barang naik lagi. Mereka menderita dengan semua resah itu.

Kita juga akan lebih gembira sekiranya para petani dan nelayan kita tidak tergolong sebagai orang susah, yang kais pagi makan tengahari. Mereka mampu memiliki rumah yang selesa dan pendapatan yang baik.

Kita juga sangat teruja kalau semua orang menikmati peluang yang sama untuk menjadi kaya, atau setidak-tidaknya hidup senang. Tidak hanya beberapa orang yang nampaknya begitu cepat naik - kerana bapanya si polan dan si polan.

Itulah yang kita harapkan. "Jutawan' kehidupan itulah yang kita harapkan.

Bagi aku - tidak mengapalah kalau negara kita tidak ada sesiapa pun yang menjadi jutawan. Aku cuma mengharapkan tidak ada sesiapa pun yang susah - yang malamnya berselimutkan hutang, siangnya berbumbungkan kelaparan. Masa depannya dimendungkan tandatanya.

2 comments:

hainur hapis said...

Dakwah perlu di kuatkan di malaysia

baru ( Insya Allah ) Allah akan turunkan rahmat dan rezeki melimpah ruah Insya Allah


Doakan kami

http://blogkarkun.blogspot.com/

Abang Ben said...

Definisi kaya ialah cukup.

jutawan belum tentu kaya kalau tak cukup-cukup.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails