Yang Ikut

Thursday, 15 April 2010

Aku cuba menjadi cool

Reactions: 
Ini mungkin hari yang paling stress tahun 2010.

Beberapa bulan lalu, aku menghantar satu manuskrip ke jurnal luar negeri. Para penilai telah membaca, menyemak dan memberikan komen. Ia kertas kedua aku dari survey aku pertama dulu - yang banyak cacat dan celanya. Jadi banyak yang dikomen.

Tidak mengapa. Aku masih cool.
Sebab aku tidak kisah kalau dikritik hebat sekalipun. Sebab due datenya menghantar balik ialah 16hb April, aku masih ada banyak waktu.

Proses membaiki kertas itu pula berselirat dan mencelah-celah dengan menulis dua lagi kertas lain, pada masa yang sama. Kertas yang lain sudah dihantar, kertas yang sepatutnya diperbaiki masih belum. Jangan bimbang, due datenya 16hb April. Masih panjang. Masih lama. Aku tetap cool.

Kerja menulis dan memperbaiki itu berselang seli.
Ia mencelah-celah di antara proses key-in data baru dari kajian terakhir aku. Jadi, prosesnya menjadi bertambah sibuk. Aku memang sentiasa cool.

Proses memperbaiki kertas itu memang payah. Satunya data sedikit, cuma 135 orang. Keduanya, ia dicurigai ditanda sendiri. Jadi, masuklah berapa kali statistik dengan apa rumus sekalipun, ia tidak akan menjadi. Ia data pelik. Hasilnya tetap pelik.

Kelmarin - 14hb April - setelah berbincang sana sini dengan penyelia - akhirnya dia mencadangkan jangan digunakan data itu lagi. Kita gunakan data yang baru siap di 'key in'. Data dari kotak stress aku yang terakhir. Ia data yang elok. Ada lebih 345 orang. Ia juga bukan hasil ditanda sendiri. Keputusannya juga baik.

Jadi - kami putuskan untuk menggunakan data yang baru. Bagaimana pun, penulisan kertas itu bukan pembaikan lagi. Ia menulis hal yang baru. Keputusan yang baru.
Aku cool lagi.

Sebab kelmarin baru 14 haribulan April. Bukan 16hb April. Jadi, aku masih ada dua hari. Sehari analisis dan membuat statistik, sehari lagi menulis.

Jangan bimbang, seperti mana menulis blog, aku juga boleh menulis jurnal dengan cepat. Masa 24 jam memang cukup kalau keadaan terdesak. 2 jam membaca. 2 jam merangka. 2 jam berfikir. Banyak lagi jam yang ada.

Aku tetap cool.


Tadi, aku membuka balik e-mel yang dihantar oleh penerbit. SElama ini, aku tersalah baca rupanya. Selama ini aku tersalah tafsir.

Due date bukan esok, bukan 16hb. Bukan satu hari lagi. Bukan 24 jam lagi.
Due date ialah 15hb. April. Hari ini. Sekarang ini. Due datenya mungkin ada beberapa minit lagi.

Aku cuba menjadi cool.
Aku bancuh kopi - aku cucuh rokok. Aku update blog.

1 comment:

ainishamsi said...

errkkk!!!! jadi ape kesudahannye?

btw, abg awang mmg cool abes ni!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails