Yang Ikut

Tuesday, 16 February 2010

Update hidup - versi Old School

Reactions: 
Ini gambar aku masa di Tingkatan 6A1 -di Sekolah Menengah Jitra tahun 1991. Gambar ini aku curi tanpa kebenaran dari Ari - kawan lama aku. Dia yang berdiri di sebelah aku. Jadi yang mana satu aku?

Tidak penting yang mana satu aku dalam gambar itu. Itu gambar ketika aku berusia 19 tahun - sekarang aku 38 tahun. Waktu itu masih muda. Belum ada misai dan janggut pun lagi.

Pada tahun 1991 itu - aku tidak pernah pun mengimpikan yang satu hari nanti aku akan sampai ke bumi Adelaide. Aku juga tidak pernah pun berangan-angan untuk jadi pekerja dan memakai tali leher di Kuala Lumpur. Tidak pernah aku terjangka pun yang aku akan berkelana ke Jakarta. Malah, aku tidak pun menduga yang aku akan lulus periksa dan masuk universiti.

Kalau sudah ditakdirkan Tuhan -aku mungkin hanya pemburuh kontrak bangunan atau sedang menarik beras dari Siam sekarang ini. Paling tidak pun aku sedang menjadi penoreh getah - pergi pagi pulang tengahari. Blog pun aku tidak tahu apakah bendanya.

Tapi nampaknya - banyak peristiwa yang berlaku dalam hidup kita bukan pekerjaan kita. Kalau aku boleh mencipta masa depan aku sendiri, sudah tentu aku akan jadi seperti orang-orang ini. Kaya dan banyak duit. Tetapi tidak, kita hanya boleh merancang.

Aku masih kenal kebanyakan kawan-kawan aku dalam gambar itu. Tetapi, kecuali Ari yang aku pernah jumpa mungkin hampir 7 atau 8 tahun dulu, yang lainnya hilang entah ke mana.

Dunia berubah. Masa bertukar. Umur bertambah. Cuma aku - seperti kata kawan aku - masih Old School. Kalau dahulu cikgu aku (seperti dalam gambar) - selalu menasihatkan aku agar memendekkan rambut dan menyikat rambut, sekarang ini pun aku masih serabut juga. Aku tidak juga menyikat rambut. Menjadi kemas tidak menjadikan aku berasa cool. Lagi pula aku masih merasa yang umur aku baru 19 tahun.

Moga kawan-kawan aku yang lain juga masih old school. Moga mereka juga hidup bahagia walaupun tidak kaya.

3 comments:

isuzu_aizu said...

nombor 2 dr kiri kan? mcm obvious dahi jendul tu :D

ihsan_huhu said...

awek mane yg ko dok usha time skola2 dlu? skang dh anak bape org dh?

Anonymous said...

19 tahun....klu ada anak dara dh dapat menantu..buat pengetahuam hang aku la mcm lam gambag..
Ckp2 la ngaji dunia tu...mai balik kmpng kita tadah kitab pulak camana..?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails