Yang Ikut

Monday, 1 February 2010

Coretan kenangan 1

Reactions: 
Apa kenangan yang paling dalam indah dalam hidup anda?

Mungkin banyak. Mungkin tiada.

Sebenarnya, banyak kenangan indah kita hanya muncul ketika muda. Sebab waktu itu apa sahaja yang berlaku dalam hidup kita dianggap kegembiraan. Mungkin ketika bersekolah, peluang kita untuk mengingat banyak benda manis lebih banyak, sebab fikiran kita masih belum dicelarukan dengan banyak hal hidup yang sukar.

Tahun 1991 - aku di tingkatan 6 atas. Waktu itu membuat keputusan sangat mudah. Aku dengan Mat Jun - selepas habis sekolah di tengah hari, tidak tahu hendak pergi ke mana. Akhirnya, kami ambil keputusan pergi mandi sungai tidak jauh dari bandar Jitra. Mudah sahaja hidup waktu itu. Buka baju seluar dan terjun dalam sungai. Tidak peduli sangat dengan orang lalu lalang di atas jalan raya.

Malamnya, menjelang dinihari - kami akan menaiki basikal meronda dari Bandar Baru Darulaman sehingga pekan Jitra - melewati perumahan dan lorong. Kami akan menyanyikan lagu Ebiet G Ade - Jakarta - yang waktu itu kami tidak tahu apa bentuknya. Sepanjang menaiki basikal itu - mungkin lebih 10km - aku tidak tahu berapa batang rokok yang habis. Kemudiannya, kami akan singgah di mana-mana warung untuk makan nasi lemak, sambil Mat Jun akan bercerita tentang pelbagai teori falsafah.

Itulah kenangan indah waktu muda. Ia tak akan berulang lagi. Semakin berusia, kita disibukkan dengan banyak hal. Kita tidak akan mampu mengulang semula kenangan indah waktu muda.

Sampai sekarang - aku dan Mat Jun masih berkawan baik. Setiap kali balik, kami akan melepak di kedai mamak di Changlun. Seperti biasa, dia masih berfalsafah! Barang tentu kami tidak akan berbasikal lagi di tengah malam seperti dulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails