Yang Ikut

Friday, 19 February 2010

Old school - part 3

Reactions: 
Old school bukan hanya pengalaman. Old school bukan hanya cerita lama. Old school adalah pemikiran. Old school adalah jatidiri.

Pemikiran orthodox itulah old school. Orthodox bukanlah pemikiran usang atau lapuk. Ia adalah warisan kita. Ia patut dijaga. Ia patut dipertahankan.

Dalam hal berbahasa - tidak memandang hina dengan keupayaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu adalah old school. Berbangga dengan bahasa Melayu di celah orang mengagumi bahasa Inggeris adalah old school.

Dalam hal beragama - tidak teruja dengan pemikiran falsafah baru yang didatangkan orang baru yang popular - yang terkenal - adalah old school. Old school berpegang dengan kitab asal biarpun hanya belajar di atas anjung rumah. Old school yakin dengan aliran mazhab empat - biar pun ada orang yang berkata mereka lebih bijak. Tidak mengapalah kalau tidak bijak pun - kita tetap old school.

Old school juga tidak akan membiarkan perjuangan parti didominasi ahli korporat, para peniaga dan pencari untung. Old school hanya bercakap tentang usaha agama dan usaha memartabatkan bangsa. Tidak popular tidak mengapa. Itu hakikat old school. Old school juga tidak rasuah, tidak makan komisen, dan tidak pakai orang tengah.

Old school tetap cool walaupun ada kereta BMW dan tinggal di kondominium mewah. Old school tetap minum di warung kopi. Old school tidak hairan dengan pangkat dan darjat. Old school tidak hisap dadah dan merosakkan anak dara. Old school hidupnya biasa-biasa sahaja.

Old school tidak mudah berubah. Old school kental dalam perubahan. Old school adalah pemikiran.

Mengapa old school dan bukan sekolah lama?

4 comments:

alien said...

old skool cool

Anonymous said...

apa pandangan tuan demo barisan dan umno terhadap kerajaan australia baru-baru ini

Anonymous said...

artikel yangg amat ringkas tetapi punya maksud mendalam...

dari: budak baru belajar,seri kembangan.

alfindani said...

Proud to be Old School! ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails