Yang Ikut

Tuesday, 25 May 2010

Tidak ada hal yang patut ditulis

Reactions: 
Beberapa hari ini tidak ada apa yang hendak ditulis.

Sebenarnya menulis blog pun tidaklah mudah juga. Adakalanya kena berfikir juga apa yang patut ditulis, apa yang patut dicerita. Sebab tidak semua perkara patut ditulis. Tidak semua hal wajar dibincangkan secara terbuka.

Menulis di blog - sebenarnya membuka rahsia kita di medan terbuka. Kita menceritakan apa yang kita tahu, dan apa yang kita rasa. Sedangkan kita tidak tahu siapa yang membacanya. Mereka mungkin sahabat baik kita, mungkin juga musuh kita. Pembaca mungkin orang biasa sahaja, atau orang besar yang sedang memimpin negara. Atau, mungkin juga anak-anak sahabat kita yang ingin tahu siapakah teman kepada ibu atau ayahnya.

Sebab itu - jangan menulis sesuatu tanpa segan silu. Seperti mana setiap perkara ada mulanya, setiap hal juga ada batasnya.

Menulis ini sebenarnya berubah dengan usia kita. Semasa remaja, kita menulis cara orang muda. Hal-hal yang membuatkan kita gembira. Persahabatan, perjalanan, atau apa sahaja yang menyenangkan hati.

Semakin berumur, kita menulis hal yang berat sedikit. Sesuai dengan pengalaman dan pengetahuan yang kita dapatkan dari hari ke hari. Umur kita menjadikan kita melihat sesuatu dengan cara yang berbeza.

Perbezaan ini - menjadikan kita saling berkongsi. Anak muda berkongsi cerita orang lama. Orang tua mendengar rintihan anak muda.


Jika ada sesiapa yang ingin bertanya sesuatu - atau ingin mencadangkan apa yang patut aku tulis, maklumkan dalam 'chat box'. Aku akan cuba menulis bagi hal yang aku tahu, dan tidak akan menulis bagi hal yang aku tidak faham.

1 comment:

umu6point said...

Sama seperti saya... tak tahu ape yang hendak di tulis lagi dalam blog. pernah juga terfikir, golongan apa yang sedang membaca penulisan kita di blog..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails