Yang Ikut

Wednesday, 19 May 2010

Selamat tinggal dunia - ini nota bunuh diri

Reactions: 
Kali ini kita bincang hal lain. Hal bunuh diri.

Di Amerika, tahun 2005, kira 32,637 orang bunuh diri. 79 % daripadanya ialah lelaki. Walaupun kajian mendapati wanita lebih cenderung untuk membunuh diri, tetapi kajian juga menunjukkan lelaki lebih berjaya mencapai matlamatnya.

Ada yang meninggalkan nota, ada yang tidak. Banyak yang meninggalkan nota ini pula wanita. Orang yang bunuh diri jauh dari pengetahuan umum juga cenderung menulis nota.

Ada yang memilih menggantung diri, ada yang memilih menembak diri. Mengapa manusia masih membuat pilihan sebelum membunuh diri? Seperti juga ada yang menulis nota, dan ada yang tidak.

Sepanjang hidup aku - di kampung aku sudah dua orang membunuh diri. Kedua-duanya adalah lelaki. Kejadian pertama berlaku ketika aku masih kecil lagi. Bukan orang muda lagi. Dia menggantung diri di sebatang pokok mempelam di tengah bendang, tidak jauh dari sungai. Semasa kecil - setiap kali mandi sungai - tempat itu selalu membuatkan kami ketakutan. Aku tidak pasti pokok itu masih ada atau tidak.

Kejadian kedua - ia berlaku beberapa bulan sebelum aku ke Australia. Lelaki pertengahan umur. Sebenarnya sudah beberapa kali dia cuba membunuh diri. Percubaannya selalu gagal. Cuma yang terakhir itu - dia berjaya. Kata seorang kawan aku - dia selalu bercerita tentang pertemuannya dengan beberapa orang Nabi. Itu semasa sakitnya. Kawan aku pernah menyuruh aku berjumpa dengannya kerana katanya, dia ada simptom seperti aku sakit dahulu. Memang aku pernah bercadang berjumpanya bertanya khabar sebelum dia membunuh diri. Tapi tak pernah berkesempatan.

Mengapa orang bunuh diri? Hanya itukah pilihan yang ada. Kalau ada masa, nanti kita bincang.

Untuk yang berhasrat membunuh diri - jangan ucap selamat tinggal dunia lagi. Masih banyak perkara seronok yang ada di atas dunia ini. Setidak-tidaknya anda masih berpeluang membaca blog ini!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails