Yang Ikut

Wednesday, 16 June 2010

Kisah boomerang

Reactions: 
Kita selalu terpinga-pinga kebingungan apabila anak-anak kita membuat sesuatu yang dilarang. Mereka akan cuba memanjat tempat tinggi tatkala kita cuba melarangnya. Mereka akan membuat bising ketika kita cuba menghindarnya.

Ini bukan hanya berlaku kepada anak-anak kecil. Remaja yang dilarang untuk merokok di sekolah akan cuba melakukannya. Begitu juga, apabila kita menyatakan bahawa merempit itu satu budaya yang bahaya, maka semakin ramai yang melakukannya. Orang merasa seronok melakukan sesuatu yang dilarang.

Apakah ini?

Inilah yang dikatakan sebagai 'boomerang effect'. Orang akan semakin suka melakukan sesuatu yang dilarang. Mengapa jadi begitu? Sebabnya kerana manusia sangat menghargai nilai kebebasan. Jadi - apabila dilarang, mereka merasa seperti disekat. Ini menyebabkan mereka memberontak.

Ingat - cinta Romeo dan Juliet juga sebenarnya adalah merupakan fenomena 'boomerang effect' juga - ia kisah cinta terlarang.

Dalam hidup kita - berapa kali kita berasa dihadapkan dengan kesan terbalik ini?

2 comments:

Othman Juliana said...

tiba-tiba teringat kat boomerang yang dibeli masa kat sana dulu-depa kata boleh dijadikan senjata untuk membunuh! cinta terlarang juga umpama boomerang dan bisa membunuh!

zarzh said...

Suatu nukilan yang benar, tapi bagaimana ye nak hindarkan "boomerang effect" ni? Kalau masih usia anak-anak tu, mungkin mudah tetapi kalau dah usia remaja...eem.. jenuh nak memikirkan dan usahakan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails