Yang Ikut

Wednesday, 23 June 2010

Dari Kodiang ke Kuala Lumpur

Reactions: 
Membaca berita ini, membuatkan aku gembira. Bukan kerana berita ini, tetapi berita kejadian ini berlaku di pekan aku - Changlun. Ia telah menjadikan secara tidak sengaja, nama Changlun terkenal ke persada dunia.

Keduanya, filem yang sedang dalam proses penggambaran itu - Dari Kodiang ke Kuala Lumpur - menjadikan pekan kecil tidak jauh dari Changlun bakal masuk dalam dunia glamoor. Kalaulah filem ini bakal dijemput ke Festival Filem Cannes, aku tentu akan lebih gembira. Tetapi mengapa kedengarannya tajuk filem ini sepertinya filem Hishamuddin Rais Dari Jemapoh ke Manchester sahaja?

Changlun dan Kodiang - kedua-duanya bandar kecil. Masyarakatnya mungkin tidak kenal dengan artis terkenal. Mereka mungkin tidak tahu bahawa pelakon itu sudah berkahwin. Mereka mungkin lebih tahu cerita wayang kulit Sri Asun - yang watak utamanya ialah Etong dan Nunui.

Sebaik berita ini, baru aku tersedar rupanya Changlun sudah ada hotel. Ini berita kejayaan pembangunan di pekan kecil kami. Mungkin aku tidak begitu perasan dengan kewujudan hotel itu. Ia bukan hotel 5 bintang. Bintang pun belum tentu ada.

Dahulu, jangan kata hotel - perkataan hostel pun orang jarang dengar. Jangan kata artis akan singgah, para penyamun paling ganas pun belum tentu berani berhenti. Itu cerita lewat tahun 70-an, ketika aku masih budak-budak.


Itulah Changlun. Itulah Kodiang.

Kedua-duanya pekan kecil yang menjadi tempat aku mengenal dunia. Satu hari nanti - akan aku bikin filem aku sendiri - Dari Changlun ke Adelaide!

2 comments:

mala said...

T Hotel, Changlun. restoran Marry Brown pun ada kat Changlun

ziarah76 said...

bikin sendiri puas hati..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails