Yang Ikut

Saturday, 19 June 2010

Bagaimana untuk dikenali

Reactions: 
Tiada perkara untuk aku tulis hari ini.

Aku cuba tulis hal mudah sahaja. Bagaimana untuk membolehkan anda dikenali dan banyak kawan. Ini nota untuk anda yang baru sampai ke luar negeri.

Banyak sebab mengapa ada orang yang kurang dikenali.

Mungkin, ketika mula sampai dia telah berhubung dengan orang yang mungkin juga tidak begitu dikenali. Jadi, akhirnya berita kedatangannya tidak tersebar, dan 'networking' baru tidak dapat dibina dengan cepat. Atau dalam kata lain - ada orang yang telah bertemu dengan 'clique' yang salah. Ada orang yang bernasib baik - kerana ketika mula sampai telah berhubung dengan 'otai' tertentu - jadi perjalanan hidupnya menjadi lebih mudah.


Orang yang peramah - besar kemungkinannya akan memiliki banyak kawan. Bagaimana pula kalau anda jenis pendiam? Pendiam juga boleh memiliki banyak kawan. Anda boleh mengajak teman-teman anda yang lain minum, atau berkumpul di rumah anda. Anda tidak perlu bercakap, biarkan orang lain bercakap. Anda mendengar sahaja.

Orang yang positif juga selalunya banyak kawan. Apa itu orang positif - orang yang melihat orang lain sama sahaja, tidak terlalu tinggi, atau juga terlalu rendah. Ada orang yang melihat orang lain terlalu tinggi, atau terlalu rendah. Ini menyukarkan mereka bertegur dengan orang lain - apatah lagi yang tidak dikenali. Ini juga dipengaruhi oleh self fulfilling prophecy.

Banyak yang telah dicuba - tetapi nampaknya tidak ada yang mahu berrkawan juga. Sekiranya anda berbual dengan seseorang - pastikan topik perbualan itu 'sesuai' dengan orang yang dibualkan. Sekiranya anda pelajar PhD misalnya, jangan menceritakan masalah kajian anda dengan pekerja kontrak - ini menjadikan topik anda akan dilihat bosan. Atau, anda orang biasa sahaja. Jangan berbual hal-hal bodoh sangat apabila bertemu dengan orang yang ada jawatan, ini akan menyebabkan anda akan juga dilihat bosan. Lihat dahulu siapa yang ada di depan anda.

Kalau anda rasa cukup sukar menjadi 'popular', sesekali cubalah promosi diri anda. Bagaimana? Jemputlah orang datang makan di rumah anda. Secara tidak langsung orang tahu kewujudan anda. Orang lain mungkin tidak tahu kewujudan anda sebelum ini. Pasti, selepas ini orang yang anda jemput makan, akan menjemput anda pula. Sepatutnya inilah yang harus anda lakukan ketika mula sampai ke tempat yang baru.

Pergi memancing juga langkah yang bijak. Ada ramai teman baru yang akan anda temui. Pemancing ini pula ada rangkaiannya sendiri. Anda mungkin tidak mendapat ikan, tetapi anda akan tahu bahawa hidup sebagai pemancing tidaklah membosankan.

Apa lagi? Kalau seribu cara telah dicuba dan masih juga tidak dikenali - jadilah penyanyi seperti Saudara Ben. Atau bukalah blog dan tulislah hal yang paling kontroversi seperti jejaka kacak dari Kelantan itu!

3 comments:

ihsan_huhu said...

nk jadik femes? p la streaking time perarakan hari merdeka kang

ajaq said...

....rokok se...
..anda mudah dikenali

mangkuk statik said...

Woi!Aku tak perasan posting ni!
Selambe kau ..err puji aku, TAPI tak letak LINK ke blog aku. Kat abg Ben kau letak pulak!
Mmg patut kau masuk penjara Pudu dulu! Kejam!
Kalau aku, aku letak kau dalam penjara pudu tu dulu, pastu baru aku robohkan penjara pudu tu atas kepala engkau!
muahahahha.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails