Yang Ikut

Wednesday, 11 March 2009

Kursus kepimpinan orang muda: siri 2

Reactions: 
Sebelum baca bahagian ini, rujuk dahulu perbincangan sebelumnya di sini
Jangan juga lupa klik IKLAN ini kalau ini kali pertama anda mengunjungi blog ini.

Situasi 2:
Syarikat tempat anda berkerja masih lagi kucar-kacir. Setelah tamat mesyuarat, pekerja masih bising-bising. Ketika dalam perjalanan dari bilik mesyuarat, anda melihat ada seorang pekerja yang sedang tidur sambil berdengkur. Dia sepatutnya berjaga, kerana jawatan hakikinya ialah jaga. Sebelum ini, beberapa kali surat amaran diberikan. Tetapi dia tidak layan pun. Sebagai pengurus, anda perlu berfikir apa yang harus dilakukan. Mustahil anda perlu memecatnya, sedangkan anda baru sahaja ditugaskan sebagai pengurus. Lagi pula, jaga itu mempunyai 7 anak dan 2 isteri. Anda perlu menjadi manusia juga, bukan sekadar sebagai pengurus.

Step 1: Anda jangan menegur jaga yang sedang tidur tadi. Itu bukan kerja seorang pengurus untuk berfikir. Sebaliknya, anda harus memanggil seorang eksekutif sumber manusia yang bertanggungjawab dalam hal-hal disiplin pekerja. Anda menyuruh pegawai tadi menjenguk perilaku jaga tadi. Jangan minta dia kejutkan jaga. Nanti terganggu pula mimpinya.

Step 2: Apabila pegawai tadi menemui semula anda, tanyalah dia apa yang harus dia lakukan. Dia akan memberikan beberapa cadangan yang bernas. Sebenarnya dia hanya berlakon di depan anda untuk menunjukkan ketegasan sahaja. Setelah dia selesai memberi cadangan, anda berikan cadangan anda pula. Cadangan anda itu akan diterima kerana anda ialah seorang pengurus. Kalau tidak diterima, anda bukan pengurus!

Step 3: Cadangan anda ialah berikan cuti rehat 2 hari bergaji penuh tanpa menolak jumlah cuti sedia ada kepada jaga tadi. Minta pegawai tadi memberitahu bahawa anda yang mengurniakan cuti tadi kerana anda memang seorang yang baik hati.

Step 4: Setelah jaga tadi masuk semula bekerja, minta pegawai sumber manusia tadi memanggil jaga tadi mengadapnya. Minta pegawai tadi tanyakan soalan-soalan ini: a) Bagaimana cuti rehat anda? b)Adakah sekarang keletihan anda sudah hilang? c)Bagaimana pula dengan syarikat ini. Tidakkah anda melihat bahawa ia masih beroperasi seperti biasa tanpa anda? Lihatlah, tanpa kehadiran saudara sekalipun, syarikat masih beroperasi. Ini bermaksud, bahawa sekiranya syarikat membuang saudara sekalipun, kami akan tetap beroperasi. Sekiranya anda ingin terus berkerja, anda dipersilakan. Sekiranya tidak, ia tidak menghilang apa-apa pun kepada kami.

Soalan-soalan a) dan b) hanyalah pembuka bicara. Soalan c) itulah yang akan menghukum jaga tadi. Jaga tadi terasa terpukul kerana dia sudah terlebih dahulu menerima anugerah cuti. Dia tentu menyangka cuti yang diberikan tadi ialah kerana kebaikan. Tetapi rupanya cuti tersebut ialah satu hukuman. Dia tidak boleh berbuat apa-apa lagi. Dia sudah termakan budi dengan cuti tadi. Apatah pula, sebelum ini pada soalan a) dan b) dia tentu akan memberikan jawapan yang baik-baik belaka.

Implikasi
Kaedah ini boleh digunakan kepada mana-mana sahaja kakitangan yang bermasalah. Ia akan menyebabkan pekerja bermasalah ini 'malu muka' setiap kali bertemu dengan anda. Dia tidak marahkan anda, sebab bukan anda yang berkomunikasi dengan pekerja bermasalah tadi. Dia juga tidak marahkan pegawai sumber manusia, kerana dia tahu pegawai tadi hanya menerima arahan. Ia juga boleh dilakukan kepada anak-anak. Misalnya memberikan hadiah kalau mereka gagal. Semua ini adalah hukuman bersifat psikologi.

Nanti kita sambung.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails