Yang Ikut

Monday, 23 March 2009

Apa yang pengurus buat?

Reactions: 
Apa yang sebenarnya dilakukan oleh pengurus? Ini soalan mudah. Bukan soalan untuk kelas tutorial universiti.

Banyak berlaku salah faham dengan menyatakan pengurus ialah 'makhluk' yang sibuk. Juga diandaikan pengurus langsung tidak ada masa untuk berehat. Semua itu adalah fahaman yang salah.

Pengurus itu sendiri adalah satu jawatan yang dimunculkan dari perkataan 'mengurus'. Maksudnya mereka hanya merancang. Yang melaksanakan tugas ialah 'eksekutif' - yang muncul dari perkataan execute. Begitu juga dengan pengarah. Tugasnya hanya mengarah. Jadi untuk graduan yang baru melangkah masuk ke alam pekerjaan, jangan cepat terpedaya dengan istilah tersebut. Jangan juga cepat bimbang apabila dipanggil masuk ke bilik pengurus.

Jadi apa yang sebenarnya pengurus buat? Ini bukan sekadar soalan orang biasa seperti kita. Banyak tulisan-tulisan yang dibuat oleh Henry Mintzberg juga menceritakan kerja-kerja pengurus.

Antara kerja yang mungkin dibuat oleh pengurus hingga menampakkan mereka sibuk ialah:
1. Mesyuarat demi mesyuarat.
2. Berbual dengan orang - baik berkaitan kerja atau bukan.
3. Banyak memandu kenderaan.
4. Menyelesaikan konflik orang bawah.
5. Bertemu dengan client di kedai kopi - perbualannya mungkin panjang. Tetapi perbualan yang berkaitan kerja mungkin sedikit.
6. Memberikan alasan kepada pihak yang lebih atas bagi satu-satu masalah pekerjaan.
7. Berbual-bual di telefon.

Jadi, bila waktunya mereka bekerja? Tidak. Mereka tidak berkerja. Jika mereka berkerja seperti orang bawah, mereka bukan pengurus. Kerja mereka hanya mengurus. Seorang Perdana Menteri misalnya berjaya dalam banyak perkara. Mereka menjaga ekonomi, keselamatan negara, kebajikan rakyat, pelaburan luar negara dan sebagainya. Mustahil mereka mampu melakukan semua itu dengan sendirinya. Semua itu dilakukan oleh orang lain.

Mereka hanya perlu mengurus. Gagal atau berjaya bergantung kepada keberkesanannya menyelia dan mengawal orang bawahnya. Kalau mereka juga sibuk berkerja seperti orang bawah, mereka akan gagal. Mereka tidak ada masa untuk memantau pekerjaan orang lain.

Satu hari di masa yang lalu, ada seorang teman yang baru dilantik sebagai Ketua Jabatan teknikal. Dia mengusung tangga ke sana ke sini. Aku bertanya: "Mengapa mengusung tangga ke sana ke sini?". Kalau dia sibuk mengusung tangga, apa pula kerja yang patut dilakukan orang bawahannya. Pengurus yang sibuk ber'kerja' adalah pengurus yang tidak berkerja. Pengurus yang berjaya ialah pengurus yang mampu menyelesaikan masalah orang bawahnya, bukan masalah pekerjaannya.

Jadi, jangan cemburu dengan pengurus anda kalau dia sibuk ber'chatting' dengan Yahoo Mesengger. Sampai waktunya anda menjadi pengurus, anda akan lebih bijak lagi.

1 comment:

ihsan_huhu said...

owh ble r aku nk jadik pengurus nih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails