Yang Ikut

Sunday, 22 March 2009

Apa kena dengan budak ini?

Reactions: 
Pernah dengan konsep ini - self esteem atau dalam bahasa ibunda kita - 'penghargaan kendiri'. Mak dan ayah kita di kampung seumur hidupnya tidak pernah sebut perkataan ini di rumah. Mereka mungkin pernah sebut hargailah diri nak. Untuk bacaan, klik sini.

Walaupun dalam buku disebut macam-macam, tetapi penghargaan kendiri secara mudahnya ialah 'diri kita'. Itulah aku. Aku tak mahu kalau ia bukan aku.

Misalnya, anda seorang yang baik - dimasukkan ke dalam lokap polis beberapa hari. Kita jadi bingung. Betulkah ini aku? Aku bukan 'orang' ini, sebab aku sepatutnya baik, bukan orang jahat. Tak pernah sekalipun aku buat jahat, hatta mencuri buat rambutan jiran walaupun sebiji. Tanya kita dalam kepala.

Atau anda seorang yang jahat lagi bodoh, tiba-tiba mendapat tawaran memasuki universiti, anda tentu bingung. "Eh betulkah aku ini. SPM hari itu aku dapat 18F. Bukan 18A. Ini bukan aku. Macam mana ni?".

Tahanan-tahanan dalam ISA di kebanyakan negara, atau apa yang dibuat oleh Amerika Syarikat terhadap tahanan pengganas ialah untuk mengubah penghargaan kendiri. Sebab itu mereka dikurung. Mereka hilang kebebasan sebagai manusia. Kadang-kadang tidak melihat cahaya. Kaki dirantai. Tak boleh berjumpa dan berbual dengan orang. Mungkin ada yang ditelanjang dan disoal siasat bertubi-tubi.

Dia pun jadi hairan. Jadi hilang self esteem. Dulu di luar, dia seorang yang ganas. Semua orang takut. Ada pengikut ribuan orang. Dia cakap sepatah, semua orang setuju. Tak takut sesiapa pun. Sekarang ini, sudah jadi lain. Dulu sangat ganas, sekarang jadi budak belasahan. Dulu rasa diri besar, sekarang dah jadi kecil sangat. Dulu dada biar bercalar, misai jangan bagi kena tanah. Sekarang bukan sekadar dada, misai pun orang berani cabut.

Semuanya untuk menghilangkan 'aku yang sebenar'. Sebab itu selepas keluar dari tahanan, ada yang akan membuat kenyataan akhbar atau pengakuan yang bertentangan dengan apa yang kita kenal mengenai diri mereka sebelumnya.

Tetapi ada juga yang ditahan berkali-kali masih tetap tidak berubah. Orang seumpama ini mempunyai self esteem yang teguh. Buatlah apa yang orang lain inginkan, mereka tetap dengan prinsip. Orang seperti ini memiliki self esteem yang tinggi.

Bagaimana penghargaan kendiri anda?

Ada orang yang asalnya membesar di Changlun, tiba-tiba berkerja kilang di Seberang Prai. Bila pulang ke kampung, orang jadi hairan dengan cara dia bertutur dan lagak lakunya. Orang jadi bingung melihat warna rambutnya yang kekuningan. Orang mula bertanya - Seberang Prai ini pun hebat sangat ke. Sampai boleh ubah budak ni?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails