Yang Ikut

Friday, 19 November 2010

Jangan biarkan bunga dipetik orang

Reactions: 
Sekarang ini - tentu banyak majlis kenduri kahwin sedang berjalan.

Apakah yang telah menyebabkan seseorang bersetuju untuk dikahwini seseorang?

Beberapa lama dulu, aku menulis hal mengapa orang menyukai orang lain.

Perkahwinan dalam dunia kita kini, tidak lagi ditentukan orang tua. Biasanya kita memilih sendiri pasangan yang kita suka. Kerana memilih pasangan yang kita suka juga, ada orang yang akhirnya tidak mampu membuat pilihan - sama ada terlalu banyak pilihan, atau tidak ada sesuatu pun untuk dipilih - maka akhirnya membujang sampai ke tua.

Bagaimana seseorang memulakan ayat untuk menyatakan hasratnya kepada orang yang dia suka? Banyak orang ada pengalaman sendiri. Aku ketika muda dulu - menyatakan hasrat kepada seorang gadis di satu pasar malam. Ia berlaku di Bandar Baru Bangi. Aku pun tidak tahu apa yang aku buat itu betul atau tidak. Aku pun tidak begitu pasti sama ada pernyataan aku itu menyebabkan ia bakal ditolak begitu sahaja, yang menyebabkan aku akan malu untuk beberapa hari. Juga mungkin ia akan diterima menyebabkan harapan ku itu menjadi kenyataan.

Itulah risiko apabila anda menyatakan hasrat kepada seseorang. Ia sama ada anda akan malu untuk beberapa hari. Mungkin juga anda tidak memiliki orang itu.

Tetapi, ada pula harapan di situ. Anda mungkin mendapatkan seseorang yang anda idamkan. Mana anda tahu orang itu sebenarnya memang menyukai anda juga. Dia juga
mungkin seperti anda, memendam rasa menyimpan malu.

Apa pula risiko kalau anda diam dan tidak menyatakan apa-apa?

Anda tidak berdepan dengan risiko malu. Tidak ada sesiapa pun yang akan tahu. Tetapi ada risiko lain yang lebih besar daripada malu - anda tidak akan memilikinya sama sekali. Anda akan berasa sayu bila mendapat tahu orang yang anda bayangkan dalam mimpi anda itu - sudah dipinang orang. Aku tahu hal ini, tetapi aku tidak berhasrat menceritakannya.

Jadi - kepada anak muda - yang sudah ada wang, ada pekerjaan - dan berasa ingin berkahwin dengan seseorang yang anda hajati - lebih baik nyatakan sahaja hasrat anda untuk berkawan. Sekalipun anda akan ditolak - jangan bimbang, malu akan hilang setelah beberapa hari. Tetapi sekurang-kurangnya anda sudah melakukan satu usaha yang baik. Untung-untung anda diterima. Ditolak atau diterima bukan kerja anda.

Lebih baik malu beberapa hari dari menanggung kesal dalam tempoh yang lebih panjang.

Ingat - ini hanya relevan untuk orang bujang sahaja. Jangan menyatakan hasrat kepada tunangan atau isteri orang.

Isunya sekarang - siapa yang patut bermula dulu - lelaki atau perempuan?

Dalam dunia sekarang - orang tidak lagi peduli sesiapa yang memulakan dulu. Orang sudah tidak layan lagi dengan pepatah perigi mencari timba. Malah orang tidak tahu pun pepatah itu wujud.

Jadi mulakan langkah anda sekarang! Jangan ditunggu hingga bunga dipetik orang, atau kumbang mati di jalan.

Kalau berjaya, jangan juga lupa mengirimkan email menjemput aku makan kenduri!


3 comments:

Ibnu Mutalib said...

hoho, kalau lom keje, elajar lg xleh ke,huhu

mangkuk statik said...

Muahahaha..siallah lu! Aku baru nak tulis pasal bende nih! Kau tunggu kat rumah kau. Aku datang skang gak nak belasah kau!
Mantap bro...mantap! Aku sokong.

ajaq said...

lelaki hanya yang boleh memilih
perempuan hanya menentukan menentukan

tapi

sekarang

perempuan memilih dan menentukan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails