Yang Ikut

Sunday, 14 November 2010

Sindrom bawaan budaya

Reactions: 
Seorang kawan bertanya - apakah yang patut diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu bagi culture bound syndrom. Aku pun tidak tahu apa terjemahan yang tepat untuk istilah ini. Aku katakan mungkin paling hampir ialah sindrom-lekatan-budaya atau juga mungkin sindrom-bawaan-budaya. Aku tidak tahu ia definisi yang tepat atau tidak.

Apakah culture bound syndrom?

Ia adalah syndrom atau penyakit yang khusus bagi satu-satu budaya sahaja. Ia tidak ada dalam budaya orang lain.

Di dalam budaya kita - ada dua hal penyakit yang tidak ada dalam budaya lain. Ia hanya budaya orang Melayu atau Indonesia. Amok dan latah ialah antara dua hal yang orang lain tidak faham. Kes Prebet Adam mengamuk di Chow Kit puluhan dahulu adalah antara tragedi yang paling masyur di negara kita. Terbaru, ada kes amuk yang menyebabkan seorang anak kecil nyaris kehilangan nyawa.

Latah pula bukan hanya berlaku dalam iklan menabung Amanah Saham Bumiputera yang tersiar dalam televisyen ketika aku masih kecil, tetapi latah juga berlaku di mana-mana. Ia hanya milik orang Melayu. Jarang melihat orang Cina atau India melatah.

Berbeza dengan amuk dan latah - amuk ditakuti orang. Ia mungkin menyebabkan pelakunya bertindak agressif dan membunuh orang lain. Latah mungkin lebih kepada hal-hal terkejut - memaki hamun, walaupun mungkin ada juga yang bertindak agresif. Orang yang suka melatah biasanya menjadi bahan mainan orang, tetapi tentu kita tidak berani bermain-main dengan orang yang sedang mengamuk.

Tidak difahami mengapa orang melatah. Orang mengamuk mungkin difahami sebagai sedang memendam marah yang amat sangat, jadi ia diletuskan dalam bentuk amuk terhadap sesiapa sahaja.


NOTA: Memandangkan aku tidak tahu apa lagi perkara yang patut aku tulis, pembaca digalakkan untuk bertanya hal-hal konsep psikologi. Aku akan menjawab sekiranya aku tahu. Bagi hal-hal tertentu, ia juga boleh memberikan peluang untuk aku membaca buku.

2 comments:

Jentayu said...

saya pernah dengar yang latah terjadi disebabkan kurangnya seseorang itu berfikir. saya tak pasti bagaimana dan sejauh mana kebenarannya..

FakirFikir said...

Jentayu - saya tak fikir begitu. Ia respons yang berlaku secara automatik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails