Yang Ikut

Tuesday, 16 November 2010

Catatan raya tahun ini

Reactions: 
Jam 11.15 malam. Aku baru balik dari expedisi raya Aidil Adha tahun 2010.

Sejak dari jam 7.30 pagi - ketika aku mula ke masjid, baru sekarang selesai cerita raya. Di masjid, habis solat dan khutbah, aku terus balik. Di tempat parkir masjid, ada sebuah kereta Lamborghini hitam. Entah siapa pemiliknya.

Hari ini - kami beraya dari satu rumah ke rumah. Setiap rumah memasak satu jenis masakan. Ada 7 rumah termasuk rumah aku. Jadi, kami cuma berpindah dari satu rumah ke satu rumah. Orangnya sama sahaja. Cuma masakan dan rumah yang berbeza. Tidaklah banyak sangat makanan. Tapi perut aku sudah mula tidak mampu mengempis.

Bayangkan sejak pagi - hingga jam 11.15 malam, sudah 7 rumah - berapa banyak air kopi yang sudah aku telan. Banyak batang rokok yang habis. Kerja PhD tidak menjadi hari ini. Raya ini sebahagian pengorbanan.

Cuma raya tetap 'spoil' - tanpa ketupat pulut dan gulai ayam kampung. Kalau aku tinggal di Darwin, pasti isteri aku boleh masakkan ketupat pulut.

1 comment:

Ibnu Mutalib said...

owh redha je dah..
kami raya dalam musim exam, hampir separuh tak balik,.
melayan blog je kot,heh

P/s: seb baik kelantan banyak peluang makan daging free,heh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails