Yang Ikut

Wednesday, 24 November 2010

Update PhD - versi hujung tahun II

Reactions: 
Kajian aku yang terakhir - yang ke 7 sedang berjalan. Aku harap tidak ada lagi kutipan data selepas ini. Banyak masa yang telah digunakan. Wang juga tentunya tidak sedikit. Begitulah mungkin sedikit sebanyak cerita panjang untuk mendapatkan PhD. Kalau satu hari nanti, anda terasa untuk membeli PhD ini - mungkin cerita dari blog ini boleh digunakan untuk menutup rahsia anda itu.

Orang boleh beli PhD? Banyak caranya. Anda boleh menggoogle. Membuat PhD secara online, tanpa tahu di mana lokasi universiti - dan siapa pula penyelianya, itu mungkin sebahagian caranya. Ijazahnya pula boleh dikeluarkan oleh mana-mana universiti. Kalau orang pun boleh dijual beli, apa sangat dengan sekeping ijazah PhD.

Pagi tadi, aku membuka email. Satu kertas aku yang dihantar ke satu jurnal, sudah siap dibaca. Aku ingat, dalam sehari dua ini aku akan tahu keputusannya. Aku tidak lagi mengharapkan apa-apa. Kalau diterima, aku bersyukur. Kalau ditolak, ia sebahagian dari kehidupan orang yang sedang belajar seperti aku.

Untuk anda yang mungkin tidak perlu menulis jurnal, yang tidak ada kena mengena dengan pekerjaan atau kehidupan anda, tidak perlulah menulis jurnal. Ia memakan masa, dan menuntut kekuatan emosi yang tinggi.

Tapi, kalau anda orang awam - yang sesekali terasa ingin menulis sesuatu yang anda rasa ada manfaatnya, ia sesuatu yang sangat baik. Menulis jurnal tidak semestinya anda perlu berkerja di universiti. Asalkan anda tahu sedikit sebanyak hal metodologi, statistik dan latar teori - atau dalam kata lain, anda berjiwa penyelidik - tetapi berada di luar universiti - mungkin sesekali boleh mencuba.

Setiap kali menghantar makalah - kertas kita lazimnya akan dinilai oleh 3 orang - editor dan dua orang penilai yang tidak kita kenali. Kecuali editor, dua orang penilai itu juga tidak tahu siapa kita. Adakalanya ada 3 penilai. Ia seperti sistem juri. Jika seorang menolak, dan seorang menerima, maka editor yang akan membuat 'check-mate' di situ. Kalau kedua-duanya menolak, maka berakhirlah cerita jurnal tadi. Boleh mencuba lagi di tempat lain, walaupun biasanya keputusan tidak begitu banyak berubah - sebab kemungkinannya orang yang sama juga akan menilai kertas kita. Dalam satu-satu bidang, biasanya hanya beberapa orang sahaja yang pakar. Mereka ini jugalah akan diminta menilai kertas, walaupun mungkin untuk jurnal yang lain.


*********************************

The history of manuscript number XXXX, submitted to International Journal of Stress Management, is as follows:

Date
Action
11/23/2010
Reviews Returned
10/26/2010
Review Reminder Sent
10/01/2010
Assigned to Action Editor (Glazer)
10/08/2010
Reviews Requested
10/08/2010
Desired Reviewers Identified
09/20/2010
Assigned to Action Editor, Needs Desired Reviewers (VandenBos)
09/13/2010
Manuscript File Created
09/11/2010
Manuscript Submitted

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails