Yang Ikut

Tuesday, 9 November 2010

Sekolah yang satu lagi

Reactions: 
Adelaide ini terkenal dengan 3 buah universiti - University Adelaide, University South Australia dan Flinder University. Tidak ada lagi universiti lain di bumi South Australia ini.

Bagaimana pun, ada satu lagi sekolah yang tidak banyak diketahui oleh orang lain. Ini ialah 'School of Sloater' - sekolah penyembelihan kambing. Apabila kawan aku yang hampir aku lupa mukanya - memberikan komen yang tertulis 'Ex-Lobethal Worker 2008' - itu maknanya dia seorang bekas penyembelih kambing.


Lobethal ialah nama tempat, letaknya di belakang Adelaide Hill. Aku pun tidak begitu pasti bagaimana bentuk ladang dan tempat penyembelihan itu. Aku tidak pernah sampai ke ladang itu. Hanya aku melalui kawasan itu sahaja.

Hanya beberapa kerat orang Melayu pernah berkerja sebagai penyembelih. Walaupun hanya beberapa orang, kerja penyembelihan kambing ini juga satu skill yang lain. Ia tidak diajar di universiti. Tidak ada orang membuat PhD dalam bidang ini. Aku hanya mendengar cerita mereka sahaja, bagaimana kambing ini boleh dijinakkan. Juga bagaimana caranya mereka menyembelih. Sehari bukanlah seekor dua yang disembelih. Ia diukur dengan minit. Mungkin beratus. Nanti aku minta kawan aku emailkan prosesnya. Aku akan menuliskan semula ke blog ini.

Di tempat lain - di Murray Bridge - 100 km dari Adelaide, seorang lagi kawan aku sedang berkerja di ladang penyembelihan. Dia memiliki pisau yang aneh - yang tidak boleh disentuh. Ia sangat tajam - sama tajamnya seperti pisau cukur.

1 comment:

ajaq said...

hang jgn ketawakan aku

Ex-Siva- Adelaide Flower Market

huhuhuhuhhhuhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails