Yang Ikut

Wednesday, 17 November 2010

Update PhD - versi hujung tahun

Reactions: 
Ada 4 bulan lagi sebelum tempoh pengajian aku berakhir. Tidaklah dapat aku pastikan sama ada aku akan siap PhD dalam tempoh 4 bulan itu atau tidak. Sepertinya tidak. Awal bulan Disember ini, aku perlu lakukan kutipan data lagi. Ini kali ke-7, mungkin yang terakhir. Patutlah dalam dunia ini ramai sangat yang hendak membeli PhD!

Tadi - aku ke universiti seperti biasa. Seperti biasa juga pagi-pagi lagi aku akan berdiri di depan bilik supervisor aku dan bertanya dia macam-macam. Aku perlu 'push' dia banyak perkara. Aku perlu pastikan dia sudah menyemak 2 kertas yang aku tulis. Aku juga bertanya dia - sudahkah awak mengirimkan email kepada Robert Karasek? Dia kata 'no!". Aku bertanya lagi - bila nak tolong aku menganalisis data? Dia kata - give me a few minutes.

Begitulah kehidupan pelajar tua seperti kami. Rasanya, kami tidak begitu kisah sangat hal berbual dan bertanya dengan penyelia, walaupun bergelar profesor. Sebab utamanya ialah tiada jarak kuasa dan pangkat dalam cara hidup orang barat. Supervisor aku cuma datang naik basikal. Kadangkala aku baik sedikit - kereta aku naik kereta Barina buruk ke universiti. Mereka sebenarnya sudah menjadi sebahagian dari kawan sahaja. Adakalanya mereka membelikan kopi, adakalanya aku pula membeli kopi untuknya.

Bagaimana pun - hal ini jarang boleh berlaku di Malaysia. Aku tidak tahu kenapa. Mungkin budaya kita. Mungkin juga pelajar kita juga malas. Jadi, kalau diberi muka, nanti akan lebih malas. Aku tidak tahu. Sudah lama aku tinggalkan alam universiti.

2 comments:

Hasni Bin Hashim said...

hang punya survey kalau ke-dua pakai e-mail ka pakai form macam hari tu.

Hasni

FakirFikir said...

Pakai form, pakai email takdak sapa nak layan. tapi orang yang sama.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails