Yang Ikut

Friday, 1 January 2010

Nasihat 2010

Reactions: 
Langit baru 2010 sudah memayungi hidup kita. Kita mungkin sedang merasa sinar bahagianya. Kita juga mungkin sedang merasa bahang deritanya. Kita mungkin tidak tahu apa-apa.

Lihatlah sekeliling kita. Lihat dengan mata hati yang waras. Lihat ekonomi kita. Lihat anak-anak kita. Lihat siapa yang menjual, siapa yang membeli di KLCC. Lihat pendidikan kita. Lihat deretan kedai. Lihat signboard dan signage bangunan. Lihat iklan di suratkhabar. Lihat trend pengangguran. Lihat siapa yang sedang menyanyi di kaca tv. Lihat siapa pula menguasai syarikat rakaman. Lihat kesemuanya. Lihat dan lihat.

Kita masih jauh ketinggalan. Mungkin tidak ada dalam landasan pun. Kita masih merangkak mencari harapan baru. Kita masih terlolong meminta dibantu.

Kita masih bergelut dengan penagihan dadah. Kita masih bergelut dengan rempit, bohsia dan lepak. Anak-anak kita yang baru besar hanya mahu jadi penyanyi dan pelakon, sedang anak orang lain ingin jadi usahawan.

Lihat juga - kitalah yang menguasai laut, sungai dan padang. Kita ada padi, ikan dan ketam. Tapi bukan kita yang menjualnya. Kita hanya penangkap ikan. Kita hanya pembuat bendang. Bot, enjin, pukat dan segala macam kita perlu dapatkan dari orang lain. Mesin padi, mesin bajak, baja, racun dan segala macam kita beli dari orang lain.

Lihat dan lihat. Kita memang bijak bermain politik. Kita banyak menguasai kerusi. Tapi kita tidak tahu bagaimana caranya bermain politik dengan berpecah tetapi bersatu. Sebaliknya kita bersatu untuk berpecah.

Tahun 2010 - moga-moga kita bertambah bijak. Moga-moga kita tidak sekadar orang menumpang di tanahair ini.

4 comments:

ihsan_huhu said...

jangan risau la, dgn 1malaysia tuh sume problem akan dikurangkan.

n rakyat pon hepi dengan najib
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0101&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

lawak tahun baru

ainishamsi said...

dan gula pun naik harga sekilo 20 sen.

ziarah76 said...

hantu politik, politik ada hantu

Ahmad Al-Hadi said...

Salam Tahun Baru Bro,
Curahan minda yang bernas yang mencabar semangat saya untuk kerja keras di tahun ini.

Bukan sekadar untuk dolar, rupiah atau ringgit dan macam macam....tapi untuk lebih ada jatidiri dan amal yg soleh....

Kita kena kerja keras dengan ikhlas untuk bangkit...

Hasil nya biar Allah yg tentukan....Saya tetap yakin selagi ada insan yang ikhlas MENEGOR/PERINGAT/BERDAKWAH di kalangan kita, Allah tetap akan pandang....

Ingatan bro sgt menyegarkan...

Terimakasih, jazakallah dan terus berkarya di dunia siber ini...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails