Yang Ikut

Wednesday, 27 January 2010

Nasihat untuk bloggers kelas ayam!

Reactions: 
Sekarang ini, mungkin jutaan laman blog telah wujud dalam dunia maya. Atas apa tujuan sekalipun, sesiapa sahaja boleh membangunkan laman blog sendiri dan menulis apa sahaja yang dirasakan betul. Boleh jadi orang menulis kerana ingin berkongsi maklumat, atau sekadar suka-suka. Ada pula yang menulis atas dasar idealisme atau ideologi tertentu.

Bagaimana pun, ada satu hal yang patut sentiasa ada dalam fikiran kita sebelum menulis sesuatu. Bukan semua hal boleh kita tulis sesedap rasa. Ada batas dan sempadannya. Anda harus melihat dahulu siapa diri kita. Jangan cenderung mengikut apa yang dilakukan orang lain, melainkan anda seorang peguam ternama, anak pembesar negara, orang yang ada nama, atau memang tidak takutkan apa sahaja.

Anda tidak boleh mencela orang lain secara pribadi - misalnya si A adalah seorang yang celaka kerana kuat mencuri. Tulisan anda yang mungkin hanya sekadar cakap dengar akan merosakkan anda.

Jangan menulis sesuatu yang mencela hal-hal yang berkaitan institusi raja. Sesiapa pun anda, anda bukan sesiapa. Anda adalah orang kecil sahaja. Ingat, sistem beraja adalah salah satu simbol yang perlu dihormati. Semua raja Melayu bukan sahaja berada di atas undang-undang dalam konteks Malaysia, malah mereka juga ada hak kekebalan di Singapura.

Jangan mencela atau menghina simbol kebesaran negara - misalnya lagu kebangsaan, bendera atau simbol yang lain. Ada akta untuk mendakwa anda.

Jangan sebutkan nama orang kalau anda merasakan mereka melakukan sesuatu yang salah. Lebih baik ditulis secara umum sahaja. Itu lebih baik. Lagi pun, tidak ada gunanya anda menyebutkan nama mereka - kalau semua orang sudah tahu mengenainya.

Anda juga perlu tahu beberapa akta yang ada. Akta Komunikasi dan Multimedia, Akta Hasutan, Akta Rahsia Rasmi, Kanun Acara Jenayah, Kanun Kesiksaan dan sebagainya. Semua ini adalah undang-undang yang boleh digunakan sekiranya anda melakukan sesuatu yang tidak betul ketika menulis.

Ingatan ini untuk aku, dan untuk anda semua - penulis blog kecil. Kita bukan sesiapa. Jangan melampaui batas. Simpan dahulu kemarahan anda di laci meja. Ketika puluhan peguam ternama sanggup beratur panjang untuk membela blogger ternama didakwa, kita mungkin terpaksa menjual tanah di kampung dan tidak ada sesiapa pun yang ambil tahu mengenai kita. Kita juga mungkin kehilangan pekerjaan.

Jadi - untuk semua blogger kecil - jangan menulis sesedap rasa. Menulis tidak seperti berbual. Tulisan anda diperhatikan seluruh dunia - termasuk mereka yang memang ditugaskan memantau tulisan manusia.

Jadi - itulah nasihat untuk kita semua - semua warga blogger kelas ayam!

3 comments:

ihsan_huhu said...

aku mcm bawah sket dr kelas ayam

Ahmad Al-Hadi said...

Betul la tuan....
Buat blog sekadar untuk menginsafi diri dan ingat peringati....
Takpayah la nak aibkan orang lain....

mangkuk statik said...

Sebab tu aku selalu mintak nasihat dari engkau. Kalau aku kene tangkap, aku akan cakap, tu pegi tangkap fakir fikir skali. Dialah penasihat peribadi aku!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails