Yang Ikut

Thursday, 28 January 2010

Ini realiti dunia akademik

Reactions: 
Minggu ini agak sibuk. Tidak sempat mengupdate blog ini.

Sebenarnya setiap pekerjaan ada sibuknya yang tersendiri. Sibuk petani menabur baja dan meracun padi. Sibuk penoreh mengasah pisau dan mencuka getah. Sibuk nelayan menyulam pukat dan membaiki perahu.

Apa sibuk kami? Kami sibuk menulis. Sibuk membentang kertas sana sini. Ia sebahagian hidup dalam iklim akademik. Kali ini aku sedang sibuk menyiapkan kertas untuk dibentangkan di Darwin.

Adakah ahli akademik menulis hal realiti?

Itu soalan yang selalu berlegar di kedai kopi. Orang selalu melihat kami menulis hal-hal yang terlalu idealistik yang tak mungkin wujud di dunia nyata. Orang juga mungkin melihat kajian-kajian yang dilakukan tidak ada maknanya untuk kehidupan orang awam. Tidak berguna dan tidak menghasilkan apa-apa.

Aku mungkin setuju dan tidak setuju. Sebenarnya kami menulis hal yang nyata. Kami menulis hal yang berlaku dalam masyarakat. Yang sering menjadi masalah ialah apabila tulisan itu menggunakan terlalu banyak istilah teknikal yang tidak difahami, ditulis dan diolah berbelit-belit - menjadikan ia kelihatan menceritakan hal yang tidak wujud.

Itu sebahagian masalah dalam iklim akademik. Tidak mengolah ayat agar kelihatan berselirat akan dilihat tidak berkualiti oleh kumpulan manusia akademik lain. Jadi kami tiada pilihan.

Bagaimana pun, tidak semua kajian yang kami lakukan dihargai orang. Dalam konteks masyarakat kita (baca: pembuat dasar), tidak semua saranan digunapakai. Orang lebih banyak mengikut telunjuk para pelobi projek dan pelabur. Itu yang menjadi masalah kita. Mungkin ia sudah menjadi sebahagian cara hidup kita.

Di sini - di Australia, kajian pelajar digunakan. Ia akan diuji dalam konteks praktikal. Misalnya, kajian berkaitan sistem trafik jalanraya - kajian itu akan dicuba beberapa tahun dahulu. Sama ada berjaya atau tidak. Kalau tidak berjaya, tidak mengapa. Nanti akan ada kajian baru yang boleh dicuba lagi.

Dalam konteks kita - begitulah hasilnya. Kajian aku berkaitan stres, marah, globalisasi, persekitaran kerja dan kesihatan mental - mungkin tidak akan digunakan di mana-mana tempat sekalipun. Ia hanya akan menjadi buku lama yang tersimpan di dalam almari buruk.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails