Yang Ikut

Thursday, 7 January 2010

Definisi nasionalisme untuk kami

Reactions: 
Tahun baru 2010 - akan kelihatan lagi orang-orang baru datang ke Adelaide untuk menyambung pengajian mereka. Orang-orang lama pula akan kelihatan begitu sibuk untuk pulang. Datang dan pergi - itulah istilah kehidupan untuk kami di perantauan ini.

PhD ini banyak ceritanya. Ada yang muda dan remaja yang mungkin belasan tahun lebih muda dari aku. Ada yang sebaya dengan aku, dan ada yang lebih tua. Kami juga dihadapkan dengan cerita hidup yang berbeza. Yang berkeluarga - akan dihadapkan dengan kesibukan persekolahan anak-anak, rutin hidup yang berbeza atau ada juga yang mungkin ditimpa masalah kesesakan wang. Yang bujang mungkin lain ceritanya. Mereka juga ada masalahnya juga.

Begitulah PhD. Ia kombinasi umur dan pengalaman. Ia kombinasi kegelisahan dari jalan cerita yang berbeza. Bagaimana pun - pada akhirnya matlamat kami tetap sama. Kami perlu pulang dengan sekeping PhD. Kami perlu melakukan dengan jalan paling baik. Kalau akhirnya gagal, itu cerita lain. Tetapi, kami perlu berusaha sebaik mungkin.

Sebab utama mudah sahaja - kami membelanjakan wang rakyat. Kami dipilih oleh majikan masing-masing untuk menguasai bidang kami. Kami perlu pulang untuk memindahkan pula pengetahuan kami kepada orang lain.

Jadi - itulah jawapan terbaik mengapa kami tidak patut untuk memohon PR di sini. Bidang-bidang kritikal seperti perubatan dan kejuruteraan misalnya, memudahkan seseorang untuk memohon pekerjaan di sini. Bidang psikologi juga memungkinkan aku jadi orang kaya di sini. Gaji yang diterima pastinya jauh lebih besar dari apa yang kita dapatkan di Malaysia.

Bagaimana pun, pada akhirnya ada hal lain yang perlu difikirkan juga. Wang bukan segala-galanya. Fikirkan siapa yang menghantar kami ke sini - dan apa yang patut kami lakukan untuk melunaskan semua itu.

Jawapan yang paling mudah - kami dihantar dengan wang rakyat, dan kami perlu pulang untuk berkhidmat kepada rakyat.

Ini mungkin definisi nasionalisme untuk orang seperti kami. Terima kasih rakyat Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah saudara seagama dan sebangsa. Anda sangat patriotik. Terharu saya membaca perenggan2 akhir tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails