Yang Ikut

Sunday, 3 January 2010

Bila harga gula naik

Reactions: 
Ia berita tidak manis bagi kebanyakan orang.

Mungkin penjual teh tarik boleh tersenyum manis. Manis juga senyuman untuk pembuat kuih, malah penjual roti canai. Para pengilang susu pun mungkin boleh juga menunjukkan muka manis - mencari pelekat harga baru.

Pengilang kopi juga tumpang gembira semanis gula. Kerana dalam kopi ada gula.

Tidak pasti sama ada orang yang sakit kencing manis - juga berasa gembira dengan berita ini. Pastinya yang akan tergelak paling manis - ialah tauke kilang gula dan ladang tebu.

Ia akan lebih manis dari air tebu yang dijual di Cuping dan Padang Sanai.

Kalau orang tanya aku - aku setuju atau tidak dengan kenaikan harga gula.

Aku akan menjawabnya secara jujur, tanpa ragu-ragu. Kalau aku masih lagi jadi pemancuh teh tarik seperti dulu, aku akan sangat bersetuju. Aku boleh guna itu sebagai alasan untuk menaikkan harga teh tarik dari secawan 80 sen kepada RM 1.20, walaupun aku tak akan menambah jumlah sudu gula.

Aku juga boleh berkata - harga susu juga naik. Para pengilang tidak ada pilihan. Mereka akan kehilangan untung jutaan ringgit. Mereka tidak boleh menampung rugi - kerana motif syarikat ialah untung, bukan menampung rugi. Tidak percaya? Bukalah mana-mana buku teks sekalipun.

Aku juga akan tumpang menaikkan harga kuih muih di warung - kerana aku akan beritahu pembuat kuih juga terpaksa menaikkan harga kuih. Kalau tidak, mereka terpaksa mengurangkan belanja sekolah anak-anak mereka. Ini mustahil. Ini akan menyebabkan anak-anak kelaparan di sekolah.

Aku juga boleh bercerita tentang risiko kalau memakai terlalu banyak gula. Darah tinggi, kencing manis semuanya ada. Mengurangkan gula, mengurangkan bilangan pengidap kencing manis. Berkurangnya pengidap kencing manis, bermakna pelanggan kedai aku akan terus stabil.

Aku juga tanpa segan silu membandingkan harga gula yang dijual di Thailand. Kalau orang masih tidak percaya harga gula di Thailand tinggi, aku boleh mengambil contoh dari Australia. Biar semua orang tahu - benda yang manis perlu mahal harganya. Ini bukan jambu batu yang boleh dipetik percuma. Ini gula terbaik negara.

Jadi - aku akan bersetuju dengan kenaikan harga gula. Apalah sangat dengan nilai 20 sen itu.

Cuma kalau orang bertanya mengapa tidak boleh dipecahkan monopoli gula - itu aku tak boleh jawab. Aku hanya pembancuh teh tarik di warung bapa mertua aku di Sungai Kerang, Pantai Remis.

Aku tak tahu hal korporat dan dunia orang kaya.

2 comments:

ihsan_huhu said...

abes r org2 kelantan.

Ahmad Al-Hadi said...

Bayar sajalah...
Dah adat orang berniaga.....
Nak buat macamana.....
Tehtarik kurang manis pun harga sama je dengan yang manis kan.....
Hehehehe....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails