Yang Ikut

Wednesday, 16 September 2009

Mari kita alihkan kelesuan ini

Reactions: 
Hari ini kita berkongsi cerita psikologi lagi. Anda boleh membacanya, atau tidak membacanya.

Kita bercerita tentang simptom burnout dan engagement. Ia dua hal yang sama, tapi duduk pada tempat berbeza.

Semalaman aku tidak tidur selepas simptom depression. Fikiran terganggu. Jiwa kacau. Akhirnya, aku ambil keputusan membaca beberapa keping jurnal, menulis dan mengarang. Dari petang sampai malam. Dari malam sampai pagi berikutnya. Jam bergerak cepat. Hari ini depression sudah hilang. Datang pula burnout.

Apa itu burnout? Burnout ialah satu simptom kelesuan emosi yang melampau. Simptomnya sama seperti orang kepenatan memandu dari Kuala Lumpur ke Gua Musang, berhenti 30 minit memandu dari Gua Musang ke Bukit Kayu Hitam.Tapi itu kelesuan fizikal. Kelesuan burnout juga dalam bentuk seperti itu.

Itu hal yang negatif. Ia tidak bagus. Ia merosakkan.

Namun, ada pula simptom positifnya. Engagement. Ini jarang kita dengar. Engagement juga kelesuan mental. Tapi kita teruja dan asyik. Kita bersungguh-sungguh. Teruja. Walaupun penat, kita rasa hendak siapkan juga. Kita rasa patut capai matlamat. Kalau tanya Aini, yang penat melayan tikus-tikusnya, dari satu hari ke satu hari - dari satu malam ke satu malam - mungkin dia sebenarnya diserang penyakit burnout positif ini. Dia sedang engagement. Teruja dan asyik.

Jadi, untuk semua orang - mari kita alihkan kepenatan mental dalam bentuk yang positif.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails