Yang Ikut

Monday, 7 September 2009

Orang kampung aku ketawa besar

Reactions: 
Semua orang mahu duit. Duit bukan hanya menjadi buruan orang miskin yang lapar, duit juga jadi impian pensyarah universiti!

Aku berasa bersyukur kerana menjejakkan kaki ke Adelaide. Ia bandar kecil sahaja. Kami - pelajar di sini - kebanyakannya kenal di antara satu sama lain. Kami juga agak akrab dan boleh membantu ketika waktu susah dan senang.

Tapi ada satu tempat lain di Australia ini yang jauh bezanya dengan Adelaide.

Anda jangan terkejut, sebagai pelajar baru anda perlu membayar AUD 300/minggu untuk menumpang rumah pelajar senior lain ketika anda baru melangkah tiba ke sana. Anda bukan menumpang rumah yang kosong tanpa orang lain, tetapi anda menumpang rumah yang ada penyewanya juga. Tetapi anda masih perlu membayar untuknya.

Baiklah. Kita memang perlu membayar. Tidak ada yang percuma dalam hidup.

Setelah menemui rumah sewa yang sesuai, anda perlu lagi membayar untuk meminta tolong rakan-rakan anda mengangkutkan barang kelengkapan. Rakan-rakan anda itu bukan orang lain. Mereka juga orang Melayu yang sama asal keturunannya dengan anda.

Baiklah. Tidak ada yang percuma dalam hidup.

Anda meminta bantuan salah seorang daripada mereka menghantarkan anda ke lapangan terbang. Jangan terkejut - anda juga masih perlu membayar AUD 30 sebagai tambang. Mereka itu bukan orang lain. Mereka adalah pensyarah universiti yang sedang menyambung pengajian di luar negara. Seperti anda juga.

Jadi - jangan terkejut kalau begitulah nilai hidup orang kita di luar negara. Ia adalah harga yang perlu anda bayar untuk mendapatkan pertolongan.

Jika anda ingin menikmati semua ini - jangan datang ke Adelaide. Adelaide bukanlah tempatnya untuk kami melakukan semua perkara yang durjana itu.

Kalaulah orang kampung aku tahu - mereka akan ketawa besar. Mereka akan ketawa sepanjang hari. Mereka yang susah tidak pernah berkira soal wang ringgit. Mereka yang hanya lulus darjah 6 tidak kisah menghulurkan bantuan. Mungkin kerana mereka bodoh kerana tidak buat PhD seperti orang lain! Sebab itulah mereka ketawa HA HA HA.

1 comment:

Abang Ben said...

Nasib baik kenduri tak ada tol depan rumah (mintak duit dulu).

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails