Yang Ikut

Monday, 28 September 2009

Ini bukan iklan pembantu penyelidik

Reactions: 
Minggu depan, kalau tidak ada aral - rencananya akan diadakan lagi kajian stress di negeri Selangor. Bagaimana pun, kali ini tidak ada lagi pengambilan pembantu penyelidik seperti kebiasaannya.

Hendak tahu mengapa?

Ada yang tanda sendiri. Ada yang mungkin tanda atas bonet kereta. Ada yang tolong tandatangan bagi pihak respondent. Macam-macam.

Macam mana aku tahu? Hah, ketika pembantu penyelidik ini baru belajar merangkak, aku sudah lama lahir ke bumi ini. Sebelum mereka berjalan kaki dari satu rumah ke satu rumah membuat survey, aku sudah berpuluh-puluh kali membuat survey. Aku pernah berjalan kaki dari satu rumah ke satu rumah di Siam, naik dari satu tangga ke satu tangga. Ada penduduk yang menyimpan pistol di atas para dapur, di belakang rumahnya pula ada ditanam beberapa pokok ganja. Ada ketikanya mereka mencincang daun ganja dengan pisau dapur, dan bukan lagi dengan gunting. Menunjukkan betapa banyaknya ganja yang mereka miliki. Menunjukkan betapa ganas dan bahayanya kita untuk mencari data.

Jadi - dunia penyelidikan bukan lagi baru untuk kami yang berumur 30-an ini. Kebanyakan kami bermula dari jejak yang sama.

Jadi - apabila kita membuka sahaja kertas soalselidik, melihat flow jawapan, melihat warna pen, melihat bentuk tulisan - kita sudah tahu bahawa kita sedang ditipu. Jadi - untuk pembantu penyelidik yang masih muda remaja - tak perlulah amalkan selalu budaya pecah amanah ini. Tidak mengapalah kalau dapat satu borang, asalkan betul. Lebih baik dari sejuta borang yang ditanda sendiri.

Aku tidak kisah pun dengan wang yang akan aku bayar, kalaupun aku tidak kaya raya. Cuma aku pantang, kalau ada manusia muda yang memulakan kisah hidup mereka dengan topeng kepuraan - hanya sekadar untuk mendapatkan RM10 satu borang!

Sebab itu aku tidak terkejut kalau Intan cuma mendapat beberapa borang sahaja - dan dia lebih banyak bercerita tentang susahnya membuat kajian. Itulah realiti melaksanakan kajian lapangan. Sebab dia telah melakukan kajian dengan cara yang betul dan tidak terpesona pun dengan wang upah aku yang kecil itu.

Terima kasih untuk Intan. Untuk Intan, kalau masih berminat - boleh tolong lagi.

Tidak terima kasih kepada yang mengisi sendiri soalselidik. Jangan hubungi lagi!

2 comments:

mala said...

kena habaq kat hasni ni sementara tak dpt kerja lagi.. :)

FakirFikir said...

Habak kat dia kot2 nak jadi funder! Duit nak upah tak jumpa lagi ni :))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails