Yang Ikut

Thursday, 24 September 2009

Kenapa blogger menulis?

Reactions: 
Bila Krenmaut tuliskan berita ini, aku mula terfikir kenapa orang menulis blog? Aku dan dua orang lagi kawan aku itu juga tidaklah ternama seperti dalam tajuk posting Krenmaut. Tajuk itu hanya bagi menyelindungkan wajah kami yang kian tua, khusus untuk aliran pembaca versi Iron Maiden, aliran yang langsung tak mampu menerobos pencinta lagu Ebiet G Ade seperti aku, atau 4U2C SwingingBowl!

Adakah orang menulis blog untuk populariti? Tidak semestinya juga. Banyak orang yang menulis tidak popular pun. Cuma ada beberapa kerat sahaja yang popular. Yang popular itu pun mungkin kerana dia sudah ada 'nama'. Blog seperti CheDet, Kadir Jasin atau TukarTiub mungkin menjadi popular kerana ditulis orang yang popular di kalangan khalayak mereka. Tapi ingat, orang yang popular pun belum tentu juga mempopularkan blog mereka.

Orang menulis blog untuk menjadi kaya raya? Hah, jarang kedengaran penulis blog yang kaya raya. Yang banyak kaya raya di dunia ini kerana rasuah, membaham harta, mempolok projek atau sebab lain. Sekadar menulis blog, orang tidak mungkin jadi jutawan. Bahkan, yang menulis blog mungkin terpaksa berulang alik menjual ikan di pasar setiap hari.

Kalau begitu - penulis blog ingin mencari perhatian? Tidak juga. Tidak semua yang menulis blog kisah pun sama ada orang akan membaca atau tidak. Malah, ada yang hanya dibuka untuk kenalan terdekat sahaja.

Penulis blog terkongkong dengan tafsirannya sendiri? Jadi, mereka merasakan merekalah yang betul, dan orang lain salah. Mungkin ya, tetapi tidak selalu betul. Penulis blog tidak kisah pun dengan apa yang orang lain rasa. Orang yang tidak berpuas hati boleh membuka blog mereka sendiri - dan tulislah apa yang mereka ingin suarakan.

Jadi - apa sebab orang menulis blog? Ada orang kerana minat. Ada orang ingin menyuarakan apa yang mereka rasa. Ada orang yang rasa suaranya dikongkong, jadi lebih baik dia bualkan sahaja monolog jiwanya dalam dunia maya. Ada orang yang tidak pandai berkata, jadi lebih baik dituliskan sahaja ceritanya.

Sebab apa aku menulis blog? Aku menulis sejak zaman budak-budak lagi. Tidak pernah sekalipun aku tidak mendapat A1 dalam hal tulis menulis. Jadi, aku kena menulis - kerana ini sahaja yang aku tahu. Aku juga minat melukis, tetapi tidak pernah menjadi. Jadi - lebih baik aku menulis.

Apa tulisan yang masih diingati. Ketika di Tingkatan 3, aku menulis satu borang. Borang ini aku tulis bagi membantu seorang kawan (nama tidak dapat disebutkan). Ini bukan borang biasa. Borang ini ditujukan kepada seorang awek dan ditinggalkan ke dalam meja kelas. Sekiranya awek itu bersetuju untuk menerima lamaran cinta kawan aku ini, maka dia akan memotong kepilan borang tersebut yang menyatakan "SAYA BERSETUJU" dan tinggalkan kembali ke dalam meja.

Adakah misi ini berjaya? Belum ada lagi anak dara yang sudi ber'balak'kan orang gila!

Apa tulisan yang dihargai orang lain. Surat cinta aku kepada isteri aku sekarang (yang ketika itu masih girlfriend). Isteri aku masih menyimpannya baik sekali di dalam album. Aku rasa itu tulisan yang dihargai orang lain. Pernah beberapa kali ibu mertua aku membacanya. Bayangkan, kalaulah surat-surat cinta itu tercicir, dan dibaca oleh janda anak tiga, boleh jadi isteri aku sudah bermadu sekarang ini! Dan aku pula mungkin terpaksa mendapat tiga anak tiri secara tidak sengaja.

(Aku jadi hairan kenapa orang tidak begitu boleh menulis surat cinta kepada isteri sendiri. Aku sudah mencubanya berkali-kali. Tidak menjadi juga. Isteri aku - setiap kali tiba hari jadinya, meminta aku menghadiahkan dia sekeping surat cinta sahaja. Dia masih ingin membacanya. Aku rasa ingin sahaja belikan dia sebotol madu sebagai hadiah).

Jadi mengapa aku menulis blog? Aku menulis kerana sekadar berkongsi cerita. Sesekali aku berkongsi pengetahuan. Sesekali kerana aku sedang marah pada sesuatu. Itu sahaja.

Kenapa orang lain menulis blog. Itu kena tanya mereka.

3 comments:

ihsan_huhu said...

fuih surat cinta.

aku yg single nih pon sp skang xreti2 ag. ade plan nk bukak kelas tambahan x?

FakirFikir said...

Nanti aku buatkan...hang just isi nama awek...boleh hantar banyak sekaligus

ihsan_huhu said...

hahaha.. bernas gk idea ko nih.

tp sure r awek2 tuh tau bkn aku yg tulis.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails