Yang Ikut

Tuesday, 15 September 2009

Ini baru depression

Reactions: 
Minggu yang stres.

Dua tiga hari ini mental tidak begitu stabil. Sejak Khamis lepas lagi. Ke universiti lewat, balik awal. Atau langsung tidak pergi. Sabtu dan Ahad lepas membungkus diri di rumah. Kelmarin pergi pejabat jam 11.30 pagi. Jam 1 tengah hari sudah ada di rumah. Hari ini langsung tidak. Terasa begitu meluat melihat kertas-kertas akademik yang banyak ini. Jadi, aku shiftkan pembacaan kepada perkara lain. Apa kata membelek cerita bola di www.goal.com atau www.uefa.com. Itu lebih baik waktu-waktu sebegini. Sekurang-kurangnya tahu juga yang Del Piero masih cedera, atau kenapa Diego Maradona hanya sesuai jadi penjual suratkhabar lama.

Sebenarnya ini simptom depression. Kita boleh rasa jika kadang-kadang kita terjaga di tengah malam, atau walaupun sudah siang kita sangat malas untuk bangun. Kita mungkin sudah terjaga. Tapi, rasanya tidak ada mood untuk melompat bangun dari katil. Terasa seperti diminta melancong ke Baghdad atau Kabul pula, walaupun sekadar diperlukan ke pejabat. Ini adalah simptom depression. Ia bukan burnout.

Aku harap, dalam sehari dua lagi mood aku akan datang balik. Hari ini sahaja aku sudah berselang-seli mundar mandir, membaca sehelai dua dan duduk di back-yard beberapa kali. Kemudiannya masuk balik ke dalam rumah.

Tapi aku tahu puncanya. Puncanya kerana aku kurang membaca untuk menulis artikel yang baru ini. Dan genapnya 2 tahun aku di sini pula sedang menakutkan aku betapa aku kian kekurangan waktu.

************************************************************
NOTA:

Depression dan burnout dapat dibezakan dengan melihat kepada tanda-tanda, atau simptom-simptom berikut:

Depression/kemurungan - hilangnya minat melakukan sesuatu, kurang atau bertambah berat badan, tidak dapat tidur (insomnia) atau terlalu banyak tidur, rasa gelisah, tidak mampu memberikan penumpuan terhadap sesuatu. Yang paling teruk - akan sampai ke peringkat berfikir untuk mati atau bunuh diri.

Burnout - hanya merujuk kepada kelesuan mental/emosi melampau, malas terhadap satu-satu pekerjaan, dan melihat sesuatu secara negatif.

Orang yang burnout masih boleh enjoy things (walaupun terasa sedikit letih), tetapi orang yang depression tidak. Dalam kata yang lain, orang yang depression berasa gagal, dan terasa sukar untuk membuat 'come-back'. Tetapi, tidak pula orang yang burnout.

2 comments:

Anonymous said...

En fakir..thanks 4 d info..rasa cam berada dalam depression lak..camner nak atasi??!! tension nih..argh ..aku juga tak punyer banyak waktu!! Tolong...

FakirFikir said...

Anonymous
Macam mana nak tolong, aku pun teruk. Ha ha. Dah hampir 24 jam aku tak lena ni..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails