Yang Ikut

Wednesday, 9 September 2009

Maksud stress

Reactions: 
Apa sebenarnya stress? Ada orang tanya aku hal itu.

Stress ada 3 - sama ada bersifat stimulus, response atau interaksi di antara kedua-duanya.

Stimulus - stress dianggap sebagai sesuatu yang bersifat penekan, atau sebagai puncanya. Misalnya, kerja banyak dianggap sebagai punca stress. Stress ini kita kategorikan sebagai stimulus - atau perangsang. Ia seperti pisau. Kita anggap ia sebab yang melukakan.

Response - atau maklumbalas. Stress juga boleh jadi kegagalan atau kerana ketidakupayaan manusia itu sendiri untuk bertindakbalas dengan stress. Mialnya, ada orang yang kerja banyak sekalipun - ia tidak stress. Ada orang yang kerja banyak sedikit pun - sudah mula kacau bilau. Marah-marah. Gaduh-gaduh. Kerja manager dia komplain, kerja kerani pun dia tidak puas hati. Jika tadi dianggap pisau - stress yang ini dianggap sebagai kesan - atau luka sebab ditikam pisau.

Stress juga boleh jadi interaksi di antara kedua-duanya. Maksudnya - ia wujud bila salah satu perangsang atau maklumbalas - atau kedua-duanya.

Itulah stress.

Apa yang sebabkan anda stress sekarang. Ia mungkin sebab anda gagal, tetapi anda menyalahkan puncanya. Boleh jadi - anda memang boleh kawal stress, tetapi bos, tunang anda, kekasih baru anda tidak faham.

Untuk penyelidik yang ingin mendalami hal ini, sila rujuk:

Jex, S., Beehr, T. and Roberts, C. (1992), "The meaning of occupational stress items to survey respondents", Journal of Applied Psychology, Vol. 77, pp. 623-628.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails